Huduttryck – intressant läsning

Istället för att tala om olika hudtyper talar många naturkosmetiska hudterapeuter om huduttryck. Det vill säga att det inte är något konstant tillstånd när huden är fet, känslig, torr osv. Gillar personligen den benämningen bättre eftersom den lättare får mig förstå varför vissa produkter funkar ena stunden, för att senare inte funka alls till att fungera bra igen. Förvirrande? På den här sidan finns intressant info om olika hudtyper (huduttryck). Kan vara bra att ha i åtanke för att sköta sin hud på bästa sätt.

Om jag tar mig själv som exempel, så har ”vanliga” hudterapeuter jag varit hos konstaterat att jag har en blandhy. Punkt. Är man inte så insatt är det lätt att tro att man alltid ska använda produkter anpassade för just blandhy. Been there, done that. Min hy uppträder väldigt olika beroende på vad jag äter, om jag stressar och i vilken miljö jag mestadels vistas i. Det är m a o olika faktorer som spelar in och inte bara ett kort konstaterade om vilken typ av hud man HAR, alltid. Men det vet ni säkert, även om man inte alltid tänker på hur stor del i hudens välmående det inre välbefinnandet har och hur yttre faktorer i den miljön man vistas i påverkar huden.  Just nu är min hud, vad ska vi säga? – Normal? Inte torr, känslig, särskilt fet i T-zonen eller acnebenägen och då måste jag behandla den därefter och inte som en blandhy.

Kommentera

