Hur tar du hand om dina fötter?

Hur jag än vårdar mina fötter tycker jag aldrig de blir så där babymjuka. Även om jag filar och smörjer så blir de alldeles torra och sträva med en gång. Läste i den här bloggen om s.k. fiskpedikyr. För mig var inte själva fiskpedikyren egentligen det intressanta, utan tipset hon fick. Istället för att fila fötterna ska man ska mjuka upp och ta bort död hud på fötterna med typ nagelborste och olja. Måste testas!

Nu är jag nyfiken, hur gör du för att hålla dina fötter friska och mjuka?

7 responses to “Hur tar du hand om dina fötter?

  1. Pernilla/ekoenkelt

    Jag har precis samma problem! Ibland verkar det som om man borde ta fotbad mest hela tiden, och inte tusan orkar jag smörja in fötterna dagligen.. En mirakelkur vore på sin plats! 🙂

  2. Jag läste också det där inlägget om att man inte skall fila fötterna så mycket och det lät ju rimligt så det är väl bäst att låta filen vila, även om jag inte filade dem särskilt mycket innan heller. 🙂
    Egentligen är jag ganska dålig på att ta hand om mina fötter men jag gör fotbad ibland och smörjer in dem efter att jag duschat, mer än så gör jag inte.
    Men den torra nariga huden på hälarna är verkligen svår att bli av med, jag vet inte hur man skall bära sig åt. 🙂

    • Hoppas nån vet 😉 När jag tänker efter så kom jag på att jag blandade min kaffeskrub med jojobaolja och skrubbade fötterna med. Det var inte dumt faktiskt. Tyvärr var jag inte så flitig med det så jag fick liksom inget varaktigt resultat.

  3. Jag har också hört att man inte ska fila fötterna då det kan få motsatt effekt. Jag smörjer, peelar och skrubbar ibland med pimpsten.

  4. Många som har väldigt torra fötter har brist på viktiga fettsyror i kroppen och behöver bättre smörj inifrån med bra, stabila fetter som från olivolja, rapsolja och nötter och dra ned på det mättade fettet…
    Mina fötter har blivit mindre torra sen jag började ta 2 matskedar rapsolja som kosttillskott varje dag. Sen tror jag på en mild peeling, att man inte tar i för hårt för jag vet av egen erfarenhet att det inte löser problemet utan bara förvärrar. Det kan vara bra att satsa på ett fetare fotbalsam utan vatten istället för en fotkräm. Gärna en salva som innehåller mycket bivax och lanolin.

Kommentera

