Choklad för hela slanten

FÖLLINGE CHOKLADLOTION OCH CHOKLADCERAT

85 kr för 100 resp 5 ml, finns här.

Present till den sanna chokladälskaren kanske? Båda innehåller kakao och luktar så gott av söt choklad att man får lust att ta ett smakprov. I alla fall till en början..

Lotionen har en ganska fast konsistens som kan vara knepig att få ur flaskan. Att det inte är pump på är för mig ett självklart minus. Dessutom känns förpackningen lite B utseendemässigt, tråkig etikett som knycklar sig på flaskan, och är inget jag ställer längst fram i badrumshyllan precis. Går snabbt in i huden, om den är torr vill säga. Annars blir det ett vitt lager som får masseras ett tag för att absorberas ordentligt. Även om jag gillar doften när jag sniffar i flaskan så blir det too much när den kommer på huden. Doften sitter verkligen kvar och jag går runt och luktar starkt av sliskig chokladpudding, vilket vissa kanske i och för sig uppskattar. Huden återfuktas ganska bra, men känns lite väl sträv för min smak. Tyvärr håller sig inte huden nöjd riktigt hela dagen när den är åt det torrare hållet.

Bäst: Lämnar ingen kletig hinna.

Sämst: Ju mer jag använde den desto mer störde jag mig på den starka doften.

Betyg: IG

Motivering: Eftersom jag inte kunde använda den efter ett tag så kan jag inte ens ge produkten godkänt. Ska säga att jag hade svårt att hitta något positivt, doften är för stark, konsistensen för ”hård”, opraktisk och tråkig förpackning osv. Innehåller dessutom phenoxyethanol. För dem som älskar starka dofter av choklad, inte har så torr hud och struntar i innehållet är detta säkerligen en trevlig produkt, men jag måste utgå från min egna upplevelse som tyvärr inte var så angenäm.

Köpa igen? – Ooo, nej!

INCI: Aqua, Theobroma cacao, Sodium stearoyl lactate, Carthamus tinctorius, Glycerin, Glyceryl stearate, Prunus amygdalus, Cetyl Alkohol, Tocopherol, Phenoxyethanol, Etylhexylglycerin, Xanthan gum, Aroma.

Ceratet bjöd på en lite trevligare upplevelse. Doftar lagom mycket choklad och gör läpparna mjuka, dessutom smakar det gott. Tyvärr är ceratet lite väl mjukt så det mosas lätt och släpper lite väl mycket till läpparna, vilket gör det aningen odrygt. Får man det utanför läpparna, vilket kan behövas ibland när man är narig, blir man mindre tjusigt brun. Inte så önskvärt precis.

Bäst: Doftar gott (och lagom mycket), gör sitt jobb.

Sämst: Har fått ”laga” det flera gånger eftersom det mosats sönder.

Betyg: G+

Motivering: Avskyr när cerat kladdar och går sönder. Inte särskilt praktiskt om man ska ha det i handväskan. Detta drar ner betyget rejält. Plus i kanten får det för att det ändå gör läpparna mjuka samt för doft och smak, men inte så pass att jag kan ge ceratet Väl Godkänt.

Köpa igen? – Måste säga nej här också.

INCI: Theobroma cacao, Prunus amygdalus, Cera flava, Tocopherol, Copernicia cerifera.

One response to “Choklad för hela slanten

  1. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part four |

Kommentera

