Liten sammanfattning av Hauschkaprodukter

I samband med den allt kyligare luft som sveper in börjar också min hud be efter mer fukt och fett. Eftersom min hud inte riktigt kom överens med vissa produkter från Dr.Hauschka i våras lät jag dem stå och tyckte för ett par-tre veckor sedan att det kunde vara dags att bekanta sig på nytt. Tyvärr var det mindre kvar i förpackningarna än vad jag mindes och dessutom luras man av flaskorna att tro det är mer kvar än det egentligen är. Det blir därför ingen utförlig recension, men jag tänkte ändå bjuda på lite upplevelser och tankar kring dessa fyra:

Rengöringsmjölk: En len, men ganska starkt örtdoftande mjölk som rengör huden riktigt bra och lämnar den väldigt mjuk och smidig. Lite väl fet kanske, så därför torkar jag gärna av krämen med en fuktad pad, vilket ger ett fint resultat. Tycker den är för fet och stark för att använda till ögonmakeup, så det har jag helt enkelt struntat i denna gång. Enligt Dr.Hauschkas filosofi ska ingen nattkräm behövas efteråt, bara ett par sprut med ansiktsvatten, och det fungerar faktiskt om man inte är alltför torr.

Rengöringscreme: Krämen blandad med vatten ska pressas in i huden och användas som djuprengöring efter man rengjort ordentligt med rengöringsmjölken. Mandelmjöl och mandelolja ska lösa upp smuts och lyfta bort döda hudceller. Vad jag särskilt noterar är den starka doften av alkohol, bara det får mig att bli misstänksam. Antagligen inte obefogat för det börjar ganska snart svida i huden så jag vill bara skölja av den så fort som möjligt. Min hud är aningen känslig och börjar bli lite torrare, så jag kan tänka mig att den fungerar bättre för fet och oren hy.

Ansiktsvatten normal: Den produkt jag gillar bäst av de fyra på bilden. Sprayflaskan ger en jämn bra dusch och vattnet doftar fräscht av ros och örter. Huden återfuktas ganska bra och känns uppfriskad utan att irriteras. Det enda negativa är glasflaskan som förvisso är snygg, men som man är rädd för att tappa i golvet.

Ansiktsmjölk/Flytande dagcreme: Doftar typiskt Hauschka-örtigt och har som namnet antyder mjölkig konsistens. Känns inte särskilt fet att smörja in, men efteråt får jag en lite fet hinna som jag inte gillar. Konstigt nog känns huden ändå lite stram och inte riktigt nöjd. Har även noterat, precis som i våras, att jag lätt får små finnar och pormaskar i samband med att jag använder mjölken. Jag upplever huden lite instängd på något vis. Ger dock ett fint resultat om den används under ett något torrare puder.

Sammantaget tycker jag produkterna är rätt okej, framför allt ansiktsvattnet och rengöringsmjölken är bra. De örtiga dofterna faller inte riktigt mig i smaken, men jag störs ändå inte av dem och glasflaskorna är fina, men opraktiska eftersom det inte är så kul om man tappar dem i klinkergolvet. Rengöringarna har jag bara använt på kvällen, eftersom jag föredrar mer lätta och lite skummande varianter på morgonen, och måste säga att huden ser riktigt fin ut med en fantastisk lyster efter kvällsrengöringen.

Finns att köpa i de flesta hälsokostbutiker och i flertalet webshoppar. Är du nyfiken och vill testa så finns det provkit att köpa som jag tipsat om här.

Sen finns ju även möjlighet att vinna någon av dessa produkter i den finfina tävlingen som pågår en dryg vecka till! 

8 responses to “Liten sammanfattning av Hauschkaprodukter

  1. SV: villken tur! då blev de billigt för diG! 😀

  2. Hej har du prövat weledas hudvård ? jag har nyligen börjat använda… men e nyfiken på dr hauschka. kram

    • Hej Elize!
      Jag har testat lite olika ansiktsprodukter från Weleda bl.a. rengöringsmjölken och intensivkrämen med mandel, ögonkrämen med vildros, Iris ansiktsmask och nattkräm. Dessa har jag recenserat här i min andra blogg http://groovygreen.blogg.se , så om du söker på Weleda i bloggen kan du klicka dig fram.

      Jag tycker Weledas och Dr.Hauschkas produkter är ganska likvärdiga. Huden blir mjuk, men också ganska fet, både av rengöringarna och krämerna. Personligen föredrar jag Hauschkas rengöring framför Weledas, men däremot Weledas krämer framför Hauschkas. Om du inte redan provat så kan jag tipsa dig om Weledas duschkrämer som är grymma! Kram på dig!

  3. tack för tipset 🙂 jo jag älskar weledas duschkrämer 🙂 jag har nyligen börjat använda weledas wild rose jag trivs bra med dom men ögon krämen har jag inte testat ännu ska göra det när min ögonkräm från dermanord tar slut. Mina rengöringar e från dermanord oxå så jag kan tänka mej att testa hauschkas rengöringar . kram kram

  4. Pingback: Mina måsten på vintern |

  5. Pingback: Saknade |

  6. Pingback: Shoppa på nätet eller inte? |

  7. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part five |

Kommentera

