Serum med ekologiska superfrukter

ESSENTIAL CARE ORGANIC SUPERFRUIT CONCENTRATE

30 ml för ca 479 kr, finns här bl.a.

 

Ännu ett av mina fynd p.g.a. kort datum. Innehåller endast härliga, ekologiska oljor från avokado, jojoba, nyponros, granatäpple och havtornsbär, inget annat. Passar särskilt bra till torr och mogen hy, som nattkur eller om huden behöver en näringskick. Serumet är rikt på vitaminer, nyttiga fettsyror och antioxidanter som skyddar huden mot fria radikaler, vilka misstänks ge cellskador och bidra till åldrande hud.

Som ni kanske ser på bilden ser flaskan kladdig ut och det är vad som stör mig mest, hela flaskan blir oljig. Gillar den inte! Pumpflaska är bra, men för mig är tanken att slippa kladd, få bra dosering och hindra onödigt syre att komma in tillsammans med bakterier från fingrarna. Doseringen är också lite väl häftig så jag kan bara trycka ett halvt pump för att inte få för mycket. Nu har jag i och för sig slösat ordentligt med denna med tanke på bäst före-datum och även använt ordentligt mycket på mina ”tuttrynkor” som jag kallar det, dvs rynkor som börjar träda fram i dekolletaget 😉 Tycker faktiskt att de blivit mindre synliga.

Oljeblandningen luktar lite fruktigt och ”fröigt”, känner nog en hel del av havtornsfruktextraktet faktiskt. Det behövs inte särskilt mycket för oljan är ganska fet och tar tid på sig att gå in i min hud, därför är den inget alternativ under lättare dagkräm för min del. Även om huden känns mjuk och elastisk när jag vaknar på morgonen, så känns den fortfarande också aningen fet. Sen kom jag på att jag inte rengjort huden ordentligt med peeling och mask på ett tag, och då minsann slurpade huden i sig. Tycker huden känns frisk av serumet och man får även lite färg av karotinet från havtorn, vilket jag gillar. Har inte använt BUS på några veckor nu.

Bäst: Kan tänka mig att torr och vintertrött hud uppskattar serumet väldigt mycket.

Sämst: För det priset vill jag, förutom en väl fungerande produkt, gärna ha en lite lyxigare och bättre förpackning.

Betyg:  VG+

Motivering: Efter att jag insett att huden behövde sig en riktigt djuprengöring för att ta åt sig serumet ordentligt uppskattade jag det mer och la till ett plus i kanten. Kan tänka mig att använda det som en näringsboost om huden känns torr och livlös, men inte använda regelbundet, för det kostar ju en rejäl slant och känns inte riktigt optimalt för min hud just nu. Därför förväntar man sig kanske lite mer lyxkänsla. Att huden mår bra av oljorna är det ingen tvekan om och att man dessutom får lite färg är ju ett extra plus. Gillar dessutom doften, vilken jag kan vara lite kräsen med.

Köpa igen? – Kanske om huden blir besvärlig med torrhet och rynkor.

INCI: Persea gratissima fruit oil, Simmondsia chinensis seed oil, Rosa canina fruit extract, Punica granatum seed extract, Hippophae rhamnoides fruit extract.

One response to “Serum med ekologiska superfrukter

  1. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part six |

Kommentera

