Bye Bye Bentley

BENTLEY ORGANIC SCHAMPO FÖR TORRT/SKADAT HÅR, BALSAM FÖR ALLA HÅRTYPER, 250 ml för 68 kr/flaskan finns här bl.a.

 

Innan jag gav mig på att testa dyrare varianter av hårvårdsprodukter, tyckte jag det kunde vara bra att testa billigare alternativ eftersom just schampo och balsam brukar gå ganska snabbt åt hemma hos mig. Schampot ska med hjälp av bl.a. aloe vera, olivolja, apelsin och granatäpple bidra med näring till torrt och slitet hår. Balsamet är tänkt att fungera till alla hårtyper och ska med sitt innehåll av bl.a. sheasmör, oliv- och solrosolja mjukgöra och återfukta.

Schampot luktar i alla fall gott av apelsin och kanel, lite juligt sådär. Förpackningarna är helt okej, inte supersnygga, men korken kladdar inte och locket är lätt att öppna med våta händer. Kan inte klaga på konsistensen, som är lagom seg som på många andra schampon. Det löddrar ganska bra och är hyfsat drygt. Så långt allt bra. MEN vad händer med håret egentligen?! Det här ska vara för torrt hår inte GE torrt hår. Snacka om svinto. Nog för att mitt hår är torrt, men det blir sju resor värre med schampot. Inte känns håret rent särskilt länge heller. Jag tänkte att det kanske kunde funka bättre på dottern med mjukt fint hår, men icke. Strävt och trassligt. Kunde tyvärr inte använda upp hela flaskan, så bedrövligt var det.

Bäst: Doften tilltalar mig i alla fall.

Sämst: Vill man ha ett hår som påminner om svinto passar detta alldeles utmärkt.

Betyg: IG

Motivering: Andra gången jag kastar bort pengar på uselt, billigare schampo som jag inte kan använda. Jag anser mig inte behöva motivera mitt omdöme ytterligare.

Köpa igen? – Skojar du?

INCI: Aqua, Decyl Glucoside, Lauryl betaine, Xanthan gum, Aloe barbadensis leaf juice powder, Punica granatum fruit extract, Citrus aurantium dulcis peel oil, Olea europaea fruit oil, Cinnamomum cassia leaf oil, Eugenia caryophyllus leaf oil, Alcohol denat, Limonene, Eugenol, Glycerin, Citrus aurantium dulcis fruit extract, Citrus aurantium bergamia fruit extract, Citrus tangerina fruit extract, Citrus grandis seed extract, Potassium sorbate, Lactic acid, Citric acid.

Balsamet tänker jag inte såga fullt så illa. Konsistensen påminner om krämig bodylotion och doften är åt citrushållet även på detta. Hur mycket jag än använder nöjer sig tyvärr inte mitt hår. Även om jag använder det efter ett bättre schampo känns håret lite strävt, vilket blir bättre när håret torkat. Jag upplever att det var schampot som gjorde håret fort fett och inte balsamet i alla fall. Min dotter fick ärva detta för hennes hår är inte lika kräset (läs skadat) som mitt.

Bäst: Ganska lätt att fördela.

Sämst: Tillgodoser uppenbarligen inte behovet hos alla hårtyper

Betyg: G

Motivering: Med tanke på priset är det ett rätt okej balsam. Mitt hår blir åtminstone inte flygigt och frissigt, inte heller känns det oekonomiskt odrygt. Doften är ingen wow-upplevelse, utan bara mild och behaglig. Ingredienslistan är i alla fall tillfredsställande med gott om fina oljor även om mängden av dessa är osäker. Konstigt bara att dom använder just solros i marknadsföringen när balsamet egentligen innehåller större andel olivolja, vilken är minst lika fin.

Köpa igen? – Kanske till dottern.

INCI: Aqua, Cetearyl alcohol, Betaine, Coco-glucoside, Butyrospermum parkii, Olea europea fruit oil, Helianthus annuus seed oil, Cocos nucifera oil, Potassium sorbate, Simmondsia chinensis seed oil, Aloe barbadensis leaf juice powder, Citrus aurantium dulcis peel oil, Citrus grandis peel oil, Citrus medica limonum peel oil, Chamomilla recutita flower extract, Alcohol denat, Limonene, Glycerin, Citrus aurantium dulcis fruit extract, Citrud grandis fruit extract, Citrus aurantium bergamia fruit extract, Citrus reticulata fruit extract, Tocopherol, Xantha gum, Lactic acid, Citric acid, Ascorbic acid.

10 responses to “Bye Bye Bentley

  1. Åh, vad tråkigt när det blir så! 😦 Jag hoppas deras andra produkter håller bättre standard då jag köpte deras duschkräm på rean.

    Har du en underbar söndag?

    • Schampo brukar generellt vara lite svårare än duschkräm, speciellt eftersom mitt hår är så torrt just nu. Vi får hoppas din duschkräm inte behöver sågas som mitt schampo 😉

      Har absolut en härlig söndag, med undantag för att vi ska åka och storhandla sen 😛 Hoppas du också har det fint. Är nyfiken på hur det går med balsammetoden. Är nästan lite sugen på att testa själv, trots att jag inte har lockigt hår bara lite självfall. Kram till dig ❤

  2. Trist, jag har använt schampo och inpackning från O.N.E och mitt hår är torrare än någonsin. Nu återgår jag till produkter från John Masters och balsam från Santé (Brilliant Care).

    • Santes balsam brilliant care verkar många gilla. O.N.E har jag inte testat, men det är väl en lite billigare serie som man hittar i ”vanliga” butiker? Jag känner att jag inte ger mycket för såna märken längre när det kommer till håret. JMO har jag hemma just nu och är hittills inte besviken 😉

  3. Vad synd att de inte funkar för dig, jag formligen älskar balsamet. Det är superdrygt, reder ut håret och jag kramar gärna i ett par droppar i handdukstorrt hår.

    Schampot är jag inte fullt lika glad i: det är odrygt och kräver mycket arbete för att fördela i håret. I övrigt gillar jag effekten det ger – snällt mot min kliiga hårbotten och jag kommer nog köpa det igen.

    Vera: duschtvålen är riktigt fin, dryg och löddrar bra och lämnar huden outtorkad :-). Den luktar diskret i flaskan och när man använder den, men inget på huden efteråt. Min enda invändning är flaskan som jag inte gillade.

    Själv tycker jag att Bentleys är riktigt bra basprodukter till ett bra pris, man får inget ”extra” men det förväntar jag mig inte till det priset.

    • Kul att det balsamet fungerar för dig. Är ju inte fel om man hittar produkter man gillar som dessutom ligger bra i pris 🙂 Mitt hår är ju som sagt väldigt skadat just nu, så kanske hade det fungerat bättre om mitt hår inte varit så torrt.

  4. Pingback: Recension Bentley Organic - EKO princess

  5. Jag vill heller inte rekommendera inpackningen från O.N.E. Håret blir torrare än vanligt 😦

    Tack för en bra blogg! :))

  6. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part one |

Kommentera

