Utmärkt tvål från Ecosoapia

ECOSOAPIA ALMOND HAND AND BODY WASH, 295 ml för 99 kr här.

 

Vet inte riktigt varför jag blev nyfiken på Ecosoapias tvålar. Kanske var det för de fina pumpflaskorna eller att jag tyckte om det faktum att 10 % av försäljningen skänks till Iracambi för att bevara regnskogen.

Min första reaktion var att den luktar såpa, vilket kändes aningen skumt att tvätta händerna med. Men man känner också en tydlig doft av bittermandel och faktiskt så uppskattar jag tvålen mer och mer. Den doftar rent och gör händerna riktigt, lite sådär tvål-strävt, rena utan att för den sakens skull efterlämna dem torra, skrikandes efter en ordentligt fet handkräm. Händerna känns snarare mjuka och återfuktade, av glycerinet misstänker jag, men den innehåller även mandelolja.  

Jag själv har inte använt tvålen till hela kroppen, även om den känns så mild och inte ett dugg uttorkande att jag kan tänka mig göra det, men barnen har en liten flaska med sig i gympapåsen. Sedan en tid tillbaka är den nu placerad vid skötplatsen för vår minsta kotte. Perfekt med en mild tvål vid blöjbyte där det krävs mer än bara vatten. En redig och bra pumpflaska utan kladd uppskattas speciellt, liksom att konsistensen är ganska fast och seg. Det räcker gott och väl med en liten droppe för att tvätta händerna, så den är med andra ord väldigt dryg. Finns i fler dofter som pepparmint, tea-tree, eukalyptus, rosengeranium och även ett doftfritt alternativ.

Bäst: Toppen med en handtvål som gör händerna mjuka och smidiga istället för att torka ut.

Sämst: Även om jag kommer bättre överens med doften, så är det liiite too much såpa över det hela.

Betyg: VG+

Motivering: Efter mycket velande fram och tillbaka bestämde jag mig att inte ge produkten full pott, trots att det är den bästa handtvål jag provat. Eftersom jag inte är 100 % överens med doften så är det svårt att fullkomligt älska tvålen. Även om den är dryg så känns priset lite väl tilltaget. Det är ju inte precis några sällsynta exklusiviteter man hittar i ingredienslistan. Väl tänkt att skänka del av vinsten till välgörande ändamål, men jag kan lika gärna köpa tvålen billigare och välja själv till vilka projekt jag vill skänka mina pengar (Usch, vad kritisk jag låter 😛 ). Handtvål är ju ändå något som går relativt snabbt åt i ett fempersonshushåll.

Köpa igen? – Absolut, men jag föredrar nog att testa varianten med rosengeranium i så fall.

INCI: Aqua, Potassium oleate, Potassium cocoate, Glycerin, Prunus amygdalus amara, Sodium chloride, Potassium palm kernelate, Palm kernel acid, Potassium citrate.

Kommentera

