Mjuk med Martini

Bubble Shack Body Lotion, Hibiscus Martini, 250 ml för 149 kr finns här.

 

Det här var ett sånt köp där jag missade att granska innehållet. Tyckte väl att det lät bra med ”handtillverkad, 70 % ekologiska ingredienser, lugnande oljor från Hawaii samt aloe vera och jojoba, paraben och TEA-fri, innehåller afrikanskt sheasmör” osv. Bara namnet låter läckert.

I love pumpflaskan, den doserar bra och kladdar inte alls. Särskilt på sommaren gillar jag lotions som denna, med lättare konsistens som snabbt går in i huden och efterlämnar en skön mjuk och återfuktad känsla. Förutom den sköna känslan på huden efterlämnar den också en väldigt stark doft! Huvva! Jag fullkomligt osar och misstänker att lukten inte kommer från eteriska oljor, för min näsa sniffar syntetiskt. ”May contain fragrance! Eh?! JA, det kan man säga. Och doften sitter i läänge, även om den är ganska god så blir luktsinnet alldeles för överväldigat.

När jag studerade ingredienslistan noggrannare så känns hudlotionen inte så ”grön” som jag hoppats, PEG 100, dimethicone, methylisothiazolinone och phenoxyethanol gömmer sig i den för övrigt ganska trevliga ingredienslistan. Synd, för med undantag från tråkigheterna, känns själva lotionen riktigt skön att smörja in.

Bäst: Ett perfekt exempel på en bra pumpflaska.

Sämst: Tja, jag vill inte ha varken PEGar, silikoner, tvivelaktiga konserveringsmedel eller (förmodligen) syntetiska doftämnen i mina produkter.

Betyg: IG

Motivering: Jag kan inte annat än att ge produkten underkänt eftersom innehållet strider mot mina principer. Det känns som en typiskt ”halvgrön” produkt som spelar på det organiska innehållet och konservering utan parabener.

Köpa igen? – Of course not!

Ingredienser (hittade ingen INCI): Organic aloe vera, Organic gotu kola, Organic horsetail plant, Organic geranium, Organic comfrey, Organic dandelion, Sweet almond oil, Palm oil, Stearic acid, Vegetable glycerine, Glyceryl stearate, PEG 100, Cetyl alcohol, Dimethicone, Carbomer, Sodium hydroxide, Methylisothiazolinone, Allantoin, Organic jojoba oil, Shea butter, Macadamia nut oil, Vitamin E, Vitamin A, Vitamin B5, Phenoxyethanol. May contain: FDA color, Fragrance.

4 responses to “Mjuk med Martini

  1. Jag gjorde ett riktigt dåligt köp igår med ord som ekologisk, handgjord och närodlade örter och oljor i en flytande tvål, i en ekologisk butik. Och så lite kaustiksoda (givetvis stod det ett annat namn som jag inte kände igen – sodium hydroxide)… fräta bort skiten från händerna är modernt har jag hört… Mjo. Det känns tryggt, eller hur? Den doftar gott, i alla fall. :/

  2. Nu har jag dock fått ett inlägg där personen menar det ska vara kaustiksoda i tvål. Att det ingår i processen när man gör tvål. Känner mig dock lite skeptiskt fortfarande. 🙂

    • Jag läste också lite snabbt på Shenet att det ingår i processen, men om det inte finns några spår av kaustiksoda kvar varför deklarerar man det i innehållsförteckningen?

Kommentera

