Får man alltid vad man betalar för?

I jakten på de perfekta naturliga produkterna slås jag ofta av tanken om man alltid får vad man betalar för. Nog för att jag har full förståelse för att ekologiska produkter kan vara högre prissatta dels p.g.a. det naturliga innehållet istället för att produkterna är fullproppade med syntetisk fyllning och dels för att det ofta är mer kostsamt att framställa en ekologisk, miljövänlig produkt och odla ekologiska råvaror. Men hur kommer det sig att det ändå skiljer sig så mycket ekologiska produkter emellan?

Ta t.ex. ett exklusivare märke som Bella Luccè med en naturlig linje hudvårdsprodukter, där vissa produkter är våldsamt högt prissatta. Om vi jämför t.ex. Arabian Odyssey Nourishing Sandalwood & Almond Crème med 100% Pure Organic Kids Body Cream Vanilla, båda från samma webshop och med samma vikt på innehållet. Priserna är 595 kr resp. 169 kr och båda produkterna är tänkta att återfukta kroppen ordentligt.

Jag noterar att innehållet skiljer sig åt i produkterna. Bella Luccès lyxiga crème startar sin ingredienslista med något så enkelt som – Vatten! Vilket också bör betyda att produkten till stor del just består av, tydligen oerhört exklusivt, vatten. Efterföljande ingrediens är mandelolja, vilket även återfinns i Weledas relativt billiga produkter, och därefter något slags emulgerande vax (som kan härstamma både från vegetabilier och petroleumindustrin t.ex. s.k. PEGar), olivolja, stearinsyra och lite annat smått och gott. 

100% Pures body cream har aloe vera som första ingrediens. Många producenter väljer aloe vera i sin bas i stället för vatten för att sedan kunna använda det i sin marknadsföring och därmed ta ut ett saftigare pris. Jag tillhör den grupp som vet hur bra aloe vera verkligen fungerar så för mig är det väldigt positivt att produkten till stor del består av denna ingrediens istället för vatten, men priset måste ändå vara rimligt. 

Lugnande kamomillextrakt kommer på andra plats följt av smör från avocado, kakao och sheanöt. Hudkrämen från 100% Pure är förvisso förpackad i en mycket tråkigare och anspråkslös tubförpackning, men skiljer sig verkligen produkterna så mycket åt på fint innehåll att vi är villiga att betala 400 spänn mer för en créme i lyxig förpackning?

Själv lockas jag väldigt mycket av tjusiga förpackningar, vackra bilder och målande beskrivningar, så i det här fallet känner jag mig mycket mer nyfiken på Bella Luccès vackra skapelse. Den skulle ju göra sig så fin i badrumshyllan.

Hur tänker du när du köper hudvårdsprodukter? Att dyrare = lyxigare innehåll? Eller tänker du inte alls, utan bara råkar falla för samma marknadsföringstrick som jag gör ibland?

Uppdaterat: Jag måste verkligen fallit hårt för den vackra bilden och fina beskrivningen, för nu såg jag att krämen är konserverad med phenoxyethanol som jag helst undviker. Ni ser!!

9 responses to “Får man alltid vad man betalar för?

  1. Jag råkar ju tycka att de flesta ekologiska förpackningarna är oerhört trista och tråkiga. Jag hade nog hellre fallit för den med glassen på (100 % pure), för den var lite sötare.

    Men visst köper man ibland en produkt för dess utseendes skull. Precis som du köper en bok utifrån hur pärmen ser ut. 😉

    • Ja, det beror sig ju på vilken genomgående stil man vill ha i badrummet (det är viktiga grejer) 😉 Håller med dig om att många förpackningar är så sunkigt tråkiga (typ Dermanord) att man ibland väljer bort produkter för den sakens skull.

      • Ah, du menar du dekorerar med produktförpackningarna? 😉 Men jo, man väljer faktiskt bort en del pga det. Luxsit borde du gilla? fast de kostar ju en hel del. Jag gillar deras design i alla fall.

      • Mja, lite så. Det är alltid trevligt att titta på fina flaskor och burkar 😎
        Jo, Luxsit har rätt snygga förpackningar. Men är väldigt svag för gammaldags, orientaliska eller exotiska förpackningar (om du förstår vad jag menar 😉

  2. Jo, jag faller också för hur produkterna ser ut. Det så roligt att också ha fina förpackningar i badrummet. Men nu går efter dem som verkligen passar min hy, än så länge har jag andvänt Weleda och Jurlique.

    Och just nu är jag också lite nyfiken på RENs hudvård serie. Bella Lucce det är drömmen någon gång att få prova. Vi får se längre fram.

    • Ja, det viktigaste är ju faktiskt, som du skriver, att produkterna passar för just mig och min hud. Men det är också lätt att tro att produkterna är helt amazing, för att de är dyrare.

      Nu vet inte jag om du tycker det spelar så stor roll, men tyvärr innehåller många av RENs produkter phenoxyethanol. Det är synd, för jag har hört att många är väldigt nöjda med deras produkter, inte minst min egen man 😉

  3. När intresset och kunskapen djupnar blir ju innehållet allt viktigare – tror dock att majoriteten av alla skönhetskonsumenter INTE är så noggranna som du, och läser en innehållsförteckning för att till viss del avgöra prisvärdhet… Hur produkterna verkar, känns och doftar blir ju till slut avgörande för de flesta, men för att lockas till köp tror jag att produktdesign, erbjudanden och någon form av marknadskommunikation måste till. Jag tillhör dom som tyvärr inte tror att segmentet ”ekologisk, naturlig hudvård” lyfter och ökar sina marknadsandelar rejält förrän konsumenter blir mer välinformerade i större bredd, och branschen lyckas lyfta sig från ”källarstatus” till något som efterfrågas för att förgylla vardagen. Och då behövs dessa premiumprodukter! Blir spännande att följa utvecklingen de närmaste åren, tror det kommer hända en hel del.

    • Intressanta tankar. Naturkosmetik låter i mina öron faktiskt lite mossigt, så för att locka köpare som avgudar konventionella lyxmärken behövs nog, som du skriver, naturliga produkter som känns lyxiga och speciella.

  4. Pernilla/ekoenkelt

    Jag har aldrig trott att dyrare är bättre, lustigt nog (åtminstone med min shoppingbakgrund).. Jag har helt enkelt alltid bara kört på de produkter som jag har gillat, lite oavsett prisklass. Och då har det exempelvis varit superbilliga ögonskuggor från H&M i tråkiga plastförpackningar, till en dyr Christian Dior- kajal. Men du har ju helt rätt, en snygg förpackning förhöjer ju verkligen humöret när man knallar in i badru
    met!
    Jag är ju lite förtjust i Love The Planets glasburkar med metallock, dom känns väldigt clean.

    Sen, som relativt nyinvigd i ekohudvårdssvängen, så måste jag säga att jag tycker att lyxen ligger i att veta att mina produkter inte innehåller kemikalier! Jag har fortfarande lite konventionella produkter kvar, och när jag använder dem känns det numera fel. Lite obehagligt. Så eko & naturligt är tillräckligt lyxigt för mig, oavsett flaskan/burkens utsida! 🙂

    Och eftersom jag ändå skrivit så hysteriskt mycket så vill jag avsluta med en riktig klyscha som jag tycker passar bra här: Det är ju insidan (innehållet!) som räknas! 😉

Kommentera

