Perfekt puder från 100% Pure

100% Pure Healthy Flawless Skin Foundation Powder SPF 15, Peach Bisque, finns här för 285 kr.

Från början begrep jag inte riktigt hur det skulle användas, som vanligt puder eller mineralfoundation. Nå väl, jag har provat mig lite fram och hur jag än väljer att använda det ger det ett fint resultat. Pudret innehåller titaniumdioxid och zinkoxid för att skydda mot solens strålar, även om det ska tas med en nypa salt hur mycket det egentligen skyddar när det inte är en ren solskyddsprodukt vi talar om. Det är fritt från talk och färgat med naturliga pigment från frukt och grönsaker i 5 olika nyanser.

Dosan känns inte vidare lyxig, snarare ganska trist och saknar dessutom spegel. För mig som oftast inte bär med mig pudret i väskan är detta dock inget irriterande problem. Pudret är ganska mjukt och löst, vilket gör det enkelt att fånga upp både med borste och puff.

Med en kabukiborste har jag använt pudret ungefär som mineralfoundation ovanpå min dagkräm. Det är lätt att själv bestämma hur täckande man vill att det ska vara, även om det inte täcker fullt lika mycket som en bra mineralfoundation. Det blir tyvärr aningen torrt om man tar för mycket när man använder pudret på detta viset. Bäst fungerar det om jag lägger en bas med färgad dagkräm eller foundation samt concealer och sedan liksom trycker in pudret med puffen. Efter en liten stund smälter pudret in i huden och lämnar ett snyggt, matt resultat som inte blir sådär kakigt som vissa puder kan bli.

Jag gillar särskilt att pudret fungerar oavsett vilken hudfärg jag haft, visst det kanske inte passar värsta thailandsbrännan, men jag har använt det både när jag varit ganska solbränd och nu när jag är lite blekare. När jag varit solbränd har jag automatiskt använt mindre och eftersom pudret smälter så fint in i huden ger det bara en fin finish. Om jag bara velat piffa till mig lite har jag bara puffat in en mindre mängd på kinder, haka och näsa ovanpå dagkrämen, vilket gjort susen.

Bäst: Mjukt och lätt att jobba med och smälter fint in i min hud.

Sämst: Det gäller att inte vara för torr i ansiktet för då ger det inte samma fina resultat.

Betyg: MVG

Motivering: Trots att jag älskar fina förpackningar, så stör det mig inte vidare mycket när ett puder kommer i en dosa utformad som denna. Visst hade det förhöjt lyxkänslan med en vackrare förpackning, men eftersom jag är så oerhört nöjd med resulatet pudret ger så väger det ändå upp. Även om pudret är mjukt blir det inte smulig och dammigt. Jag upplever det ganska drygt då jag trots flitig användning fortfarande har mycket kvar, vilket också gör det prisvärt.

Köpa igen? – Med största sannolikhet, ja.

Ingredienser (har inte hittat någon INCI): Rice powder, all or something of the following fruit pigments: White peach, Golden peach, Apricot, Cocoa bean, Papaya, Pomegranate, Cranberry, Strawberry, Raspberry, Cherry and Cabernet grape, Vitamin E (a-tocopherol), Vitamin C (ascorbyl palmitate), Flax seed oil, Chamomile, Calendula, Rose, Pomegranate seed oil, Avocado butter, White tea powder, Grape seed powder, may contain mica (natural shimmer mineral). Sunscreen active ingredients: 10% Titanium dioxide and 5% Zink oxide.

8 responses to “Perfekt puder från 100% Pure

  1. Pernilla/ekoenkelt

    Jag dyker upp här och svarar, min blogg vill inte riktigt samarbeta! 🙂

    Jag skulle föreslår att du spanar in lite bilder på nätet på exempelvis kändisar du gillar och ser vad de har på sig. Vanliga papparazzibilder tycker jag är bäst, då ser man mer hur de egentligen klär sig! Där kan man hitta mycket inspiration för man har ju oftast något liknande hemma, så då kan man bara härma hur de använder plagget! 🙂

    Sen är ju en vinnande idé att ta en enkel snygg klänning, ett par riktigt schyssta skor och sen addera massor med smycken man gillar + lägga fokus på hår och smink! Generellt så ser ju inte andra att man kanske använder samma plagg man hade senast man sågs/var på fest osv, snarare lägger man ju märke till snygga detaljer! Plus att du kan få en riktigt bra anledning till att snacka ekosmink och hårvård hela kvällen när alla ser hur snygg du är! 😉

    • Tack för tipsen gulliga du! Synd att jag spräckte min favoritklänning i sonras, likaså favorit partyjeansen..haha.. annars hade det inte varit så svårt. Här ska definitivt rotas i lådor efter smycken, sen får jag väl se om jag kan tänkas hitta något i min garderob som kan liknas vid en kändisoutfit 😉

      • Pernilla/ekoenkelt

        åh, att man alltid gör så med favvokläderna! Men det är alltid svårt med festkläder, först och främst måste man ju besluta sig om hur festlig man egentligen ska vara! 🙂

      • Jag bestämmer mig här och nu för att vara eko-festlig 😀 Återanvända gamla kläder och smycken, en snygg ekomejk och en frisyr stylad med hjälp av ekoprodukter. Kan det bli bättre? (Naturligtvis ska det drickas ekologiskt också 😉 )

  2. Pernilla/ekoenkelt

    åhååå, låter som en grym plan tycker jag! Som dessutom bode förtjäna ett tjusigt blogginlägg så att vi andra får se! =)

  3. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part five |

  4. Pingback: Gillar du recensioner? |

Kommentera

