5 snabba till Di Tchón, Veronica Campbell

För att uppmärksamma och bekanta oss närmare med svenska naturliga hudvårdsmärken har jag ställt fem snabba frågor till flera företag.

Först ut är Di Tchón, som är en 100% naturlig hudvårdsserie. I sortimenet hittar vi fyra olika ansiktskrämer med bioaktiva ingredienser, tre dagkrämer och en nattkräm. Produkterna finns bl.a. att köpa här.

jord.jpg

Så här svarade Veronica Campbell:

*Hur föddes idén bakom företaget?

Idén till företaget kom till för ca 4 år sedan efter en sen abort pga fosterskador. Jag började då läsa väldigt mycket om hur ämnen i vår omgivning, och inte minst i kosmetika, kan orsaka bl a skador på foster. Inte nog med det så kan kemikalier skada oss på många andra sätt och även orsaka för tidigt åldrande. Idén föddes till att skapa en helt naturlig och aktiv serie hudvårdsprodukter.

*Vilken är er filosofi?

Vår filosofi är att alla produkter ska vara 100% naturliga och aktiva. De ska även innehålla en så stor mängd ekologiskt odlade råvaror som möjligt.

* Hur väljer ni vilka ingredienser som ska ingå i era produkter?

Vi testar hela tiden nya råvaror och väljer ut de mest aktiva och ‘rena’.

* I vilken omfattning tänker ni på miljön om man ser till t.ex. transporter och förpackningar?

Vår tillverkning sker i Stockholmsområdet för att undvika långa transportsträckor. Förpackningarna tillverkas i norra Europa och är miljövänliga och återvinningsbara. Dessutom är alla våra råvaror ekocertifierade.

 * Sist, men inte minst; vilka är era allra bästsäljande produkter och varför, tror ni?

Soothe Face Cream säljer allra bäst. I dagens samhälle där vi omges av många kemikalier är det många som utvecklar överkänslighet. Krämen är dessutom väldigt antiinflammatorisk och anti-age.

Är du intresserad och vill läsa mer kan du göra det här.

Själv tycker jag produkterna verkar riktigt fina. Har du testat? Och vad tyckte du i så fall?

11 responses to “5 snabba till Di Tchón, Veronica Campbell

  1. Jag har provat både soothe face cream, som är grym och så har jag nattcremen som också är riktigt bra :). Jättebra och hygieniska förpackningar också

  2. Jag har använt soothe facecream i snart 2 år nu och jag är väldigt nöjd med!!

  3. @Hannah & Fredrik: Låter som soothe face cream är en riktigt bra kräm. Kanske inte är konstigt att den är populär. Inte utan att man blir väldigt nyfiken på den 😉

  4. Pernilla/ekoenkelt

    Det här var ett bra initiativ må jag säga! Jag gillar att få veta varför någon faktiskt startat upp ett visst företag. Själva grundidén ska ju helst sammanfalla med ens egna intressen och ens egen etik. I like!

    • Vad roligt att du tycker det 😀 Tycker själv det är spännande att få en bättre bild av företagen och deras produkter. Inte alltid man orkar plöja igenom hemsiorna och sålla all intressant information 😉

  5. Hej! Jag har en fråga. Har du hittat någon bra rengöring som även tar bort ögonmakeup? Jag tycker det är så bökigt att använda först en remover till ögonen och sen en annan rengöring till ansiktet – jag vill att det ska gå smidigt och snabbt med en rengöring som fixar allt 🙂 Tack för en fin blogg!

  6. Intressant att många kvinnor som startar dessa företag har en så personlig historia i grunden… Det är knappast någon som säger ”jag gjorde en översyn på marknaden och såg att här finns en lucka.. räknar med att växa xx procent på fem år och snart finnas i hela Europa…” – även om framgång och expansion kan bli verklighet är det inte själva drivkraften. Är det äkta girl power kanske? Djupt engagemang leder till företag som leder till framgång som leder till en bättre värld…

  7. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part six |

Kommentera

