Inte illa i+m

i+m Naturkosmetik Foot Balm Aloe Ginseng, 50 ml för 120 kr hos SoftSkin.se (just nu även här för 63 kr).

Torra fötter är något jag får tampas med större delen av året. Många krämer mjukgör bara för stunden och ger ingen varaktig effekt. Denna fotkräm från tyska i+m sägs mjuka upp torr, hård hud med hjälp av växtoljor, göra dem väldoftande och kan användas både i vårdande och förebyggande syfte för lena, fräscha fötter.

Doften var det första jag föll för, som jag fortfarande tycker påminner om Vicks Citron. Jag älskar min lilla kvällsritual med krämen som fyller sovrummet med en ljuvlig doft. Huruvida doften motverkar dålig lukt eller ej kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte lider av illaluktande fotsvett. Smart dessutom med pumpflaska till fotkräm. Oftast kommer dom i tuber som lätt kladdar eller burkar som man lätt petar ner bakterier i. Pumpflaskan är lätt att dosera med och kladdar inte det minsta.

Krämen är inte så jättetjock, utan mer som en fyllig handkräm. Mina fötter absorberar även en rejäl mängd väldigt fort och blir supermjuka. Jag har upplevt att vissa feta fotkrämer bara lägger sig ovanpå som ett skydd istället för att verkligen gå in och arbeta med att mjuka upp förhårdnader och torra områden. Irritationsmomentet med kladdiga fötter som gnids mot lakan och täcke existerar alltså inte. Inte nog med att krämen gör fötterna mjuka och lena, den fungerar utomordentligt bra även som handkräm.

Nu har jag använt produkten både i förebyggande och vårdande syfte och har faktiskt sluppit problemet med mycket torra, riviga fötter den senaste månaden. Nackdelen är att det krävdes en del för att mina misskötta fötter skulle kännas rejält omhändertagna. Och sedan har jag fortsatt ta i lite extra när jag doserar och smörjer kanske oftare än vad som egentligen är nödvändigt nu när fötterna faktiskt mår mättre. Därför känns flaskan ganska tömd efter en månads användning.

Bäst: Mjukgör bra, inte bara för stunden.

Sämst: Har man riktigt torra fötter går flaskan ganska snabbt åt, vilket blir dyrt i längden.

Betyg: MVG

Motivering: Jag kan inte annat än jubla när en fotkräm verkligen fungerar på mina fötter. Doften och förpackningen gör att produkten känns lite lyxigare än ”vanlig” fotkräm. Att den också fungerar lika bra till torra händer utan att kladda är så klart ett plus. Priset är väl aningen i överkant eftersom det går åt en del om man behöver använda den regelbundet, men i förhållande till många andra ”superprodukter” för våra fossingar är denna i alla fall värt ditt pris enligt min mening.

Köpa igen? – Ja. Tvivlar på att någon billigare variant uppfyller mina kriterier på bra fotkräm bättre än denna.

INCI: Aqua, Aloe barbadensis leaf juice, Glycine soja oil, Hypericum perforatum oil, Glyceryl stearate se, Sorbitol, Prunus Amygdalus dulcis, Prunus armeniaca kernel oil, Sesamum indicum seed oil, Cetearyl alcohol, Glyceryl caprylate, Alcohol denat, Theobroma cacao seed butter, Panax ginseng, Hamamelis virginiana, Parfum, Tocopherol, PCA Sodium phytate, Citral.

6 responses to “Inte illa i+m

  1. Pernilla/ekoenkelt

    Härligt! jag har samma som står och väntar på mig i badrumsskåpet! =)

  2. Testa Möllevik´s värmande fotolja (Dharmazone)med doft av hav. My gush! Love it! Fast just nu får mina fötter en omgång av Lisen Organics trädgårdssalva. Fantastisk bra den med!

    • Åååå, låter ju lovely med varma, mjuka fossingar! Jag har använt bivaxsalvan till fötterna, men var inte så impad. Däremot var den fantastiskt skyddande och läkande till sonens fukteksem förra vintern.

      • Ja, den är underbar. Första gången jag smörjde mina fossingar så gick det åt en del, men efter några dagar så behövde det inte alls mycket. Så den var dryg.

        Är det för att bivax är så kladdigt? jag brukar smörja in dem innan sänggående och de är väldigt lena dagen efter. Samma med mina armbågar. Den ena är alltdi torrare, men nu är den också mjuk och fin.

      • Mja, bivax är väl mest till vår att skydda. Salvan lyckades i alla fall inte särskilt bra med att mjuka upp hårda, torra fötter.

Kommentera

