Kakdoftande ögonkräm

100 % Pure Organic Coffee Bean Caffeine Eye Cream, 29 ml för 239 kr här.

 

Det här är en ögonkräm jag läst mycket positivt om – efter jag köpte den. Det koffeinrika innehållet sägs dämpa svullnader och mörka ringar. Krämen verkar antiinflammatoriskt och ökar cirkulationen. Vitaminer och antioxidanter ska också bidra till anti-aging effekten många söker efter i en ögonkräm.

Det här är en väldigt dryg kräm, men tyvärr doserar pumpflaskan så illa att det kommer mer än dubbelt så mycket mot vad som egentligen behövs. Således går en massa till spillo – onödigt! Konsistensen är ganska lätt, men ändå krämig och smälter fint in i huden. Det känsliga områdena kring ögonen hålls verkligen mjuka och återfuktade hela dagen. En viss lyster i huden anas också. Tyvärr är krämen aningen fet för att bära ensam under ögonmakeup med det åtgärdas lätt med primer i puderform, som jag fäster i krämen medan den fortfarande är aningen fuktig.

Eftersom jag oftast inte är särskilt svullen under ögonen har jag svårt att säga om den håller vad som utlovats. De gånger jag varit lite svullen har den känts skön att dutta på och jag tycker svullnaden lagt sig ganska fort. Om det beror på krämen kan jag inte uttala mig om. När det gäller mörka ringar kan jag inte påstå att jag ser någon större skillnad, men sen brukar jag inte vara jättemörk under ögonen heller. Torrynkor har jag inte sett några större spår av.

Sist, men inte minst – doften. Underbar! Den luktar som ett fat nybakade kakor. Helst av allt skulle jag vilja använda den väldoftande krämen över hela kroppen, men det känns lite väl lyxigt med tanke på priset i förhållande till mängden.

Bäst: Huden runt ögonen känns fortfarande väldigt mjuk och elastisk även om det är flera timmar sedan den smörjdes in.

Sämst: Den dumma doseringen gör produkten aningen odryg.

Betyg: VG+

Motivering: Det är verkligen en toppenkräm som egentligen är ganska billig, många ögonkrämer innehåller endast runt 15 ml, denna nästan dubbelt så mycket. Jag hade hellre sett att de satsar på en mindre flaska med bättre dosering och sänker priset i stället. Hållbarheten är ca 6 månader och eftersom det bara behövs ytterst lite så hade 29 ml kräm räckt längre än så i en bättre förpackning. Något jag saknar är den där riktigt svalkande och uppstramande känslan som jag uppskattar hos en ögonkräm.

Köpa igen? – Om förpackningen ändras. Jag gillar inte att slösa i onödan oavsett pris.

Ingredienser: Organic green tea, Organic calendula hydrosol, Organic rosehip oil, Organic green coffee, Vitamin E (a-tocopherol), Vitamin C (ascorbyl palmitate), Extracts of coffee cherry, Organic rosemary, Organic oregano, Organic thyme, Organic grape fruit seed and Organic goldenseal, Organic vanilla absolute, Candelilia wax.

4 responses to “Kakdoftande ögonkräm

  1. Pingback: Smygtitt på puff, skimmer och bubblor «

  2. Pingback: Mina måsten på vintern |

  3. Pingback: 100 % Pure Organic Coffee Bean Caffeine Eye Cream | ECOMUFFIN

  4. Pingback: Gillar du recensioner? |

Kommentera

