Handgjord naturkosmetika

Det här är nog vad jag får kalla för ett ”fellån”. Hade tänkt bläddra lite för att jag var nyfiken på hur man tillverkar egna hudvårdsprodukter. När jag sen hittar parabener i var och varannat recept känns boken inte lika aktuell längre.

Många av recepten och förklaringar om eteriska oljor känner jag igen från Crearomes hemsida. Så därför är det inte så förvånande att jag misstänker att författaren har någon slags anknytning till företaget. Med andra ord känns boken inte som en nyttig bok att luta sig tillbaka på om man vill veta mer om hur man gör riktigt bra hudvård. Snarare som ett reklamhäfte.

6 responses to “Handgjord naturkosmetika

  1. Du har så rätt: Om författaren till den där boken är Finn Andersen så har han anknytning till Crearome!
    För några år sen tillverkade jag krämer och lotioner med hjälp av Crearomes produkter och recept och ifrågasatte då parabenet som ingår i recepten. Svaret jag fick var att paraben var det ”snällaste” av konserveringsmedlen och att det var bättre att ha lite paraben än att det kunde börja växa otäcka bakterier i produkterna. Hon jag pratade med sa också att så fort det kom bättre alternativ så skulle de börja reommendera och sälja dem istället. Eftersom jag inte längre är kund där så vet jag inte hur de efterlever det påståendet. Vet du??

    • Jepp, det är Finn Andersen. Tänkte väl att det var så 😉
      Jo, det där med parabenerna har jag också hört. Nu är ju i och för sig boken ganska gammal, men jag fick någon katalog från dem förra året och då stod det också att parabenerna var de bästa konserveringsmedlen. Konstigt att det går bra utan både parabener och phenoxyethanol i vissa produkter där man t.ex. konserverat med E-vitamin och rosmarinantioxidanter istället 😉

  2. Mildaste konserveringsmetoden??? Men, många forskare anser det ju bevisat att parabener är hormonpåverkande – och inte på ett positivt sätt. Märkliga argument som sänker trovärdigheten för hela företaget, gammal bok eller ej…

    • Mja, man trodde väl det tidigare i alla fall. Kollade lite snabbt på Crearomes recept på hemsidan. Vad gäller ansiktscremerna verkar de ha ersatt parabener med phenoxyglycerin (phenoxyethanol), vilket inte heller är vidare bra. Men jag hittar paraben i andra recept på kroppskrämer.

  3. Parabener räknas faktiskt som ett av de mildaste och minst allergena konserveringsmedlen. Det kan man läsa om på bland annat Läkemedelsverkets hemsida. Ethyl- och methylparaben har länge ansetts som säkra och nu har en oberoende forskningsgrupp, SCCS, kommit fram till att propyl- och butylparaben är säkra i små mängder (0,19%, använder man crearomes parabenblandning hamnar man på långt under hälften av det). Produkter utan vatten kan konserveras med e-vitamin och rosmarinantioxidant men det räcker inte om man har vatten i.
    Det är olyckligt att just parabener fått så dåligt rykte när det faktiskt finns konserveringsmedel som bevisligen är både cancerframkallande och allergena. Risken är också att man stressar fram alternativa konserveringsmedel som inte är så bra. Som t ex grapefruktkärnextrakt som var populärt för några år sedan där det senare visade sig att det inte var grapefruktkärnextraktet som var konserverande utan bekämpningsmedel som man besprutat med.

    • Tack för info Annika!
      Jag håller med om att det är tråkigt att det blivit så att man använder ”ännu sämre” konserveringsmedel p.g.a. att parabener fått så dåligt rykte. Det är svårt det där, för en studie idag angående hur säkra parabenerna är kan lika gärna visa något annat imorgon. Men nu har ju t.ex. Damnark infört förbud mot propyl- och butylparabener och då känner jag att jag drar öronen åt mig.

      Det bästa vore ju om man framställer produkter så inga onödiga konserveringsmedel behövs. Många krämer och lotions fylls ju t.ex. ut av rikliga mängder vatten.

Kommentera

