Prisvärd rengöringsgel

Eco Cosmetics Facial Wash, 125 ml för ca 65 kr här.

 

Denna beskrivs som en mild, uppfriskande rengöringsgel passande alla hudtyper. Produkten innehåller 100 % naturliga ingredienser, bl.a. vinbladsextrakt och antioxidantrikt grönt te för att skydda mot fria radikaler. Hur mycket som stannar kvar efter man sköljt av rengöringen kan man ju i och för sig fråga sig.

För mig känns Eco Cosmetics som en naturlig variant av apoteksprodukter. Förpackningen och doften på denna rengöring känns väldigt mycket åt det hållet. En enkel tub som inte kladdar och en ganska mild fräsch doft, tyvärr anas en del alkohol som sägs vara uttorkande för huden. Men jag vet inte riktigt vad jag ska tro, för vissa produkter med alkohol känns långt ifrån uttorkande för min hud. Denna känns tyvärr aningen uttorkande för min något torra inomhushy.

Jag använder helst en lättare, lite löddrande rengöring för en snabb uppfräschning på morgonen. Detta gelé är ganska drygt och ger ett lite krämigt lödder. Huden känns mjuk och ren efteråt, men också något stram. Kan tänka mig att den passar mig mycket bättre på sommaren när huden är fetare. För att ta bort ögonmakeup tycker jag den är riktigt grym och använder gärna den för det ändamålet. Den irriterar inte trots att man anar en del alkohol. På kvällen vill jag dock ha en fetare rengöring i resten av ansiktet som rengör mer på djupet. Men när jag är lite extra lat och vill att det ska gå fort sveper jag gärna över ansiktet med denna.

Bäst: Löser upp ögonmakeupen väldigt bra och rengör ordentligt.

Sämst: Ingen vidare lyxkänsla, varken av doft eller förpackning.

Betyg: VG-

Motivering: Det känns inte riktigt rättvist att bara ge produkten godkänt, för den är verkligen prisvärd även om den inte känns särskilt exklusiv. Den är ganska dryg och gör ändå sitt jobb, även om den passar bättre till lite fetare hy. Men som sagt minus för ”apoteksstuket” för det lockar inte mig särskilt mycket. Likaså att man känner alkoholen, det känns sådär även om doften är helt okej i övrigt. Med tanke på priset tycker jag ändå att man får valuta för pengarna.

Köpa igen? – Mycket möjligt. Tycker det är ett bra budgetalternativ om ekonomin inte tillåter något exklusivare.

INCI:  Aqua, Coco Glucoside, Vitis Vinifera Leaf Extract, Olea Europeaea Leaf Extract, Glycerin, Alcohol, Sodium Cocoyl Glutamate, Xanthan gum, Camelia Sinensis Extract, Echinacea Purpura Extract, Citric Acid, Parfum, Sodium Citrate, Limonene.

5 responses to “Prisvärd rengöringsgel

  1. Pernilla/ekoenkelt

    Jag har beställt en ansiktskräm från dem att varva oljan med emellanåt, hoppas på att den ska funka bra! Jag brukar förvisso inte vara så kräsen! 🙂

    Men det här måste nog vara det bästa budgetalternativet! Det är nog lättare för folk att byta ut när det inte behöver kosta skjortan!

    • Ja, jag tycker krämerna också är prisvärda. Den i pumpflaska är min favvo av dem.

      Eco Cosmetics produkter var faktiskt bättre än jag trodde med tanke på priset.

  2. Pingback: Lätt ansiktskräm med granatäpple och papaya |

  3. Pingback: 3 i 1-rengöring |

  4. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part one |

Kommentera

