Helt okej hårinpackning

Green Energy Organics Hair Conditioning Balm, Wild Red Fruits, 279 kr för 250 ml hos Bodystore.com.

Jag fick möjlighet att prova den här hårinpackningen från italienska Green Energy Organics, ett märke jag varit väldigt nyfiken på. Inpackningen är särskilt lämpat för hår som är torrt och/eller skadat, vilket mitt är. Produkten innehåller inga animaliska ingredienser, artificiella färgämnen eller syntetisk parfym.

Var den härligt rosa färgen på inpackningen kommer ifrån är jag lite nyfiken på, men jag förutsätter att den färgats av naturliga ingredienser. Skogsbärsdoften är verkligen intensiv, men god. Trodde först den innehöll syntetiska doftämnen, men såg sen att det klart och tydligt står att den inte gör det. Många inpackningar kommer i liknande, aningen opraktiska burkar. Denna är ganska fast i konsistensen så det blir ändå inte vidare kladdigt.

Krämen är lätt att fördela och reder ut håret omedelbart. Jag har låtit den verka allt mellan kanske två och tjugo minuter, utan att jag märkt bättre effekt om den sitter i länge. Det känns fräscht att doften sitter kvar, men den gör det nästan misstänkt länge. Håret blir någorlunda mjukt, även om man kanske förväntar sig lite mer av en inpackning. Tycker det känns mer som ett vanligt, bra balsam. Ett dyrt sådant.

När jag kollade in ingredienslistan noggrannare hakade jag upp mig på Behentrimonium Methosulfate och Sodium Hydroxymethylglycinate. Fick såklart kolla upp dem lite extra. Det förstnämnda tillverkas av raps och hittas ofta i balsam som mjukgörare och för att motverka att håret blir statiskt. Enligt den här sidan är det kemiskt, men enligt Skin Deep verkar inga negativa effekter påvisats i alla fall.

Sodium Hydroxymethylglycinate går knappt att uttala och då kan det vara läge att vara på sin vakt. Det är ett konserveringsmedel som sägs vara milt, men som det fortfarande inte finns så många studier om. Man har bl.a. kommit fram till att det kan vara irriterande och misstankar om att det frigör formaldehyd finns.

Bäst: Ett par dagar efter inpackningen doftar håret fortfarande fräscht.

Sämst: Luktar väl starkt under användning.

Betyg: G+

Motivering: Känns inte så djupt vårdande, utan mer som ett balsam. Doften kan bli lite too much i duschen, men god när håret torkat. Om man bara vill reda ut håret är det ganska drygt för då behövs det bara en mindre klutt. Eftersom mitt hår är så torrt kräver det lite mer och känns ändå inte så mjukt som jag önskar, utan fortfarande aningen torrt på sina ställen. Tror därför inpackningen fungerar bättre på mer normalt hår. Det lite misstänkta konserveringsmedlet sänker så klart också betyget, liksom att priset inte speglar resultatet.

Köpa igen? Inte så länge man inte vet mer om Sodium Hydroxymethylglycinate.

INCI(?) (Observera att den inte överensstämmer med den på Bodystores sida): Aqua, Thermal aqua,  Magnifera indica, Persea americana, Behentrimonium Methosulfate, Linum usitatissimum, Hydrolyzed whole wheat protein, Panthenol, Hydrolized mucopolysaccharides, Sorbitol, Linolenic acid, Triticum vulgare, Simmondsia ChinensisAlmond glyceride, Cetyl and Stearyl alcohol, Calophyllum inophyllum, Madagascar honey, Hydrolyzed sweet almond protein, Olea europea, Hibiscus sadriffa, Lavandula angustifolia, Citrus paradisi, Canaga Odorata, Citrus bergamia, Elettaria cardamomum, Pogostemon patchouli, Retinyl palmitate, Tocopherol, Ascorbyl palmitate, Potassium sorbate, Sodium Hydroxymethylglycinate, Caprylyl glycine.

Kommentera

