Ta hand om din hud i vinter

I bloggen på sidan No More Dirty Looks kan vi läsa om hur man på bästa sätt tar hand om sin hud när temperaturen sjunker mot nollstrecket och dagarna blir kortare. Vi tenderar gärna att byta hudvårdsprodukter för årstiden, men de menar att detta inte är nödvändigt om man har riktigt bra produkter och fasta hudvårdsrutiner.

Med hjälp av dessa råd håller du dig lika vacker på vintern:

  1. Återfukta – Bär med dig en hudkräm i väskan för att kunna återfukta under dagen om det behövs
  2. Tvätta dig mer sällan – Du tvättar bort hudens naturliga skydd och gör den mer utsatt för yttre påfrestningar.
  3. Undvik peeling och syrabehandlingar – Vilket gör huden mer känslig för kyla och blåst.
  4. Ät ordentligt med nyttiga fetter – Speciellt omega 3. Frossa i lax, olivolja och valnötter.
  5. Anpassa mat efter årstid – Ät varm, lugnande mat med mycket nyttigt fett. Gör en grönsakssoppa istället för sallad.
  6. Komplettera med D-vitamin – Eftersom solen syns allt mer sällan producerar kroppen inget D-vitamin utan behöver lite hjälp på traven.
  7. Skaffa luftfuktare – För att undvika torr inomhusluft och därmed knastrande torra kinder.

Hur håller du dig mjuk och fin i huden under de kallare årstiderna?

2 responses to “Ta hand om din hud i vinter

  1. Sv: Båda är för dyra tycker jag. Den som jag har just nu hittade jag för ca. 30 kr, och den funkar utmärkt 🙂

  2. Sv: Ja jag sätter gränsen vid 60 nånstans.. Hittar jag en bra under 60 kr så är jag nöjd 🙂

Kommentera

