Skärpning naturkosmetiken!

När jag surfar runt på andra bloggar, hemsidor eller pratar med människor om naturkosmetik märker jag att det finns flera skäl till varför man inte väljer naturkosmetiska produkter. Köper man en produkt vill man gärna att den ska fungera, dofta gott och helst inte vara för saftigt prissatt. Man vill inte att schampot ska göra håret till svinto, att en bodylotion ska lukta dammigt eller att man ska få plitor av ansiktskrämen.

Det sistnämna är nog svårt att komma ifrån, för det är en helt naturlig reaktion när man övergår till rena produkter och huden får en möjlighet att rensa ut dåligheterna man matat huden med sedan en lång tid tillbaka. Jag själv såg helt bedrövlig ut i ansiktet i flera månader innan huden började bete sig normalt.

Men i övrigt då? Jag har inte testat ett enda billigare schampo eller balsam som varit helt klockrent. Vet också att många andra upplever samma problem. Det går uppenbarligen att göra bra naturliga hårvårdsprodukter, John Masters Organics är ett bra exempel på det. Men måste det verkligen till väldigt exklusiva, dyra ingredienser för att få till ett riktigt bra schampo och balsam, så man blir helt ruinerad? I vanliga livsmedelsbutiker hittar folk hårvårdsprodukter de bara älskar till riktigt låga priser. Kanske det inte är så konstigt att man inte ens sneglar åt naturliga produkter som man får betala upp till tio gånger så mycket för.

Och det här med dofterna. Varför luktar många naturkosmetiska produkter så hysteriskt örtigt, stickigt eller dammigt? Det är klart man väljer en väldoftande bodylotion eller ansiktskräm med syntetisk parfym, bara för att doftupplevelsen blir mycket trevligare, eller? Det finns naturkosmetiska krämer som också doftar gott och allt behöver ju faktiskt inte dofta, men många vill ju det och då är det inte konstigt att man väljer bort örtkryddade kompositioner även om det i själva verket kanske är riktigt bra produkter.

Att priserna är högre är inte så konstigt, naturkosmetikens marknadsandel är för det första bara en väldigt liten del av den kosmetiska industrin. I rena produkter betalar man ju åtminstone inte för syntetiska tillsatser och fyllnadsmedel som i själva verker inte kostar konventionella företag särskilt många kronor. Att man egentligen betalar dyra pengar för att företagen ska kunna bekosta sina gigantiska reklamkampanjer är inget man reklekterar över.

Producenter av naturkosmetika pratar gärna om hur rena och bra produkterna är och hur mycket bättre det är att välja grönt. Produkterna är fria från ditt och datt, blaha, blaha, blaha. Uppenbarligen biter det inte ordentligt även om naturkosmetikens plats på marknaden har expanderat.

Så vad göra? Till att börja med så undrar jag om beautybloggarna man skickar produkter till, i hopp om fina recensioner, får tydlig information om att det faktiskt tar tid för huden att ställa om sig. Något jag inte sett omnämnt i t.ex. recensioner eller bloggkommentarer. Det står bara saker i stil med ”jag gillar inte naturliga krämer för jag får alltid plitor och röda svullnader av dem”. Vet man varför man får dem kanske det är en annan femma.

Sedan tycker jag man bör se över doftsättning. Min näsa är ganska van vid de lite ovanligare dofterna från naturkosmetiska produkter. Men många andra är inte det. Jag hör ofta människor säga att naturliga produkter luktar så skumt. Man behöver inte ösa i eteriska oljor som sticker i näsan eller proppa produkterna fulla med alkohol. Det finns ju bra naturlig hudvård där man lyckats väldigt väl med både dofter och konservering.

Lyxigare förpackningar och bättre marknadsföring för att få bort den där sunkiga hälsokoststämpeln eller som Elena bakom Skönhet och broccoli skrev i en kommentar ”att lyfta sig från ”källarstatus” ”. Hälsokost i all ära, men det inger inte en känsla av lyx som människor i vår stressade värld vill förgylla vardagen med. Även om medvetna konsumenter bidrar till att göra andra människor mer uppmärksamma, så tror inte jag att det räcker.

Hur tänker du kring detta?

20 responses to “Skärpning naturkosmetiken!

  1. Himla bra blogginlägg!! Jag tänker nog ganska lika som du gör!
    Det här med att vi stressade nutidsmänniskor vill ha lite lyx går ju tyvärr inte så bra ihop med att de flesta inte kan spendera en mindre förmögenhet på t ex en ansiktscreme eller bodylotion…!

    Jag tror att många som tillverkar Eko-alternativ tyvärr passar på att ta riktigt bra betalt bara för att de kan det!
    T ex en ansiktsolja: De brukar ju vara riktigt dyra, men jag tillverkar min egen och använder riktigt fina och dyra oljor som t ex arganolja och nyponfröolja och dessutom naturligt E-vitamin och eteriska oljor och det blir sååå mycket billigare än att köpa ute!! Alltså – det går inte att prata om på samma dag, så mycket billigare blir det!!
    Och ofta när man tycker att man unnar sig en riktigt lyxig och fin produkt, så är det förpackningen som är lyxig – och jag betalar hellre mindre för en bra produkt i en enkel förpackning än mer bara för att det ligger i en flashig kartong!! Det viktigaste är väl trots allt att känslan när man använder produkten är lyxig!?!

    • När börjar du sälja dina oljor Anneli? 😉

      • Ja, du Vera. Jag HAR sålt mina oljor, salvor, cerat och tvålar, men bara på typ medeltidsmarknader och mässor + när jag har haft kurser och sånt, men det går inte att hålla på i så liten skala för man måste köpa in så stora kvantiteter från grossisterna att man inte hinner använda upp allt innan det är för gammalt. Du anar inte hur mycket jag har slängt genom åren…! 😦

    • Jag har också funderat på det där med ansiktsoljor. Vad mycket pengar det finns att tjäna på att göra egna. När mina ansiktsoljor är slut tänker jag försöka satsa på att göra egna. Jag älskar oljor och tycker det är väl saftigt med en halv tusing för några skvättar i en lyxig flaska.

      Lyx för mig är dels känslan, precis som du beskriver. Men sen är jag svag för vackra flaskor. En produkt i fin flaska med fint innehåll som känns fin på huden – Love it! Och kan tänka mig att betala lite extra för en sån produkt.

      Ibland beskrivs naturkosmetiska märken som om de vore sända från himlen för att göra en god gärning. Missförstå mig inte, men de är företag med vinstsyfte, precis som konventionella. Tror precis som du att företag tar ut hiskeligt med pengar för eko-produkter för att de KAN det.

  2. Jag är med dig, raring. Oerhört bra skrivet. Tänkte på det när jag stormade in på gymmet häromdagen och det doftade ljuvligt i omklädningsrummet.
    Jag gillar doft. Jag vill kunna dofta gott, om jag väljer det. Men många ”naturliga” dofter doftar som du beskriver det. Jag provade en kräm nyss från ett märke där doften är unken, och tyvärr så drar det ned betyget och jag kommer inte köpa den. Jag kan knappt läggga på den i ansiktet trots att den ger ett bra resultat. Jag vill kunna vara giftfri, men ändå dofta gott – om jag väljer det. Och till ett ok pris.

    • Precis Vera! Jag tror att det finns mycket för företagen att vinna genom att lyssna på konsumenternas behov och önskningar. Det hjälper inte att innehållet är bra om det kommer i världens mest trista plastflaska a la Dermanord, luktar apa och kostar en förmögenhet. Vem vill betala för sånt?

      • Fast idag när jag kom in i omklädningsrummet så doftade det skarpt av både hårspray och parfym, så det stack i näsan. Det är inte kul alls. Jag gillar dofter, men märker jag blivit känsligare för det, sedan jag började med ekologiska produkter.

        Men en flaska skönhet är som en bok. Du köper den inte om den ser tråkig ut, eller hur? Även om det döljer sig en underbar kräm eller fantastisk story innanför.

      • Det har jag också märkt. Igår på spårvagnen var det någon som fullkomligt STANK parfym så jag trodde jag skulle smälla av.

        Nej, precis. Jag köper den inte i alla fall.

  3. Där satte du fingret på det! Mycket bra inlägg. Instämmer framför allt i det här med dofterna. Det har varit mitt stora problem sedan jag bytte ut min skönhetsarsenal. Vill att det ska lukta milt och behagligt.

    • Ja, jag tycker det behöver uppmärksammas. Jag vill inte vara så diplomatisk och okritisk bara för att det är naturligt och äkta. Det känns mest tröttsamt att läsa.

  4. Pernilla/ekoenkelt

    Mycket bra skrivet!

    Själv så märker jag knappt av dofter, så den biten är inte något problem för mig. Men just det du säger att när man börjar med naturligt så börjar huden ge ifrån sig allt skräp som finns i den och det dyker upp finnar och gud vet allt. Jag är medveten om varför det blir så, och bryr mig därför inte nämnvärt då jag vet att det kommer löna sig i längden! Men när jag talar om för mina vänner att man kan få lite finnar och så i början så blir det total anarki (även om de redan har finnar i dagsläget).

    Just nu är jag en dålig reklampelare för OCM, eftersom hela ansiktet är invaderat av allt möjligt (nog för att jag överdriver, men ändå! 🙂 ), jag som inte brukar ha finnar eller så.

    Men jag tycker lyxen i naturliga produkter ska vara just att de är naturliga – att man vet att det inte finns kemikalier och att det är ämnen i produkten som är bra för en. Det är åtminstone den största lyxen för mig. Sen håller jag med om att man kan snygga till en hel del förpackningar – samtidigt som jag känner att det är bra att man inte betalar ”extra” för en snygg & dyr förpackning.

    • Haha, jag är heller inget vidare bra ansikte utåt just nu, inte för beauty i alla fall.

      Visst att själva naturliga grejen är lyxig, men jag själv tillhör den kategorin som lockas att betala extra för en snygg förpackning. Inte hysteriskt mycket, men en väldoftande produkt med fint innehåll i en söt flaska omsorgsfullt placerad i badrummet berikar flera av mina sinnen 🙂

  5. Självklart är det estetiska OCKSÅ viktigt, men tvingas jag att välja så tar jag den tråkiga förpackningen med det fantastiskta innehållet – särskilt om förpackningen gör att produkten blir dyrare!
    Men jag förstår vad du menar med den fina flaskan i badrummet!! 😀

  6. Oj, vilken spännande debatt – det här får vi återkomma till! Jag tänker att för individen så är fin flaska/bra innehåll en utmaning god som någon, men att de flesta av oss när vi väl ska smörja in kropp och ansikte självklart väljer ett bra innehåll. Men – om branschen som helhet vill lyfta sig ett snäpp, ta marknadsandelar och kunna tjäna pengar, då måste man också satsa på dofter, konsistens och känslor som lockar till köp! Och där spelar förpackningar en enormt viktig roll. Inte minst eftersom många naturkosmetiska märken väljer att inte annonsera i så stor utsträckning som etablerade, konventionella märken.

  7. Jag håller med fullständigt! ”tjafsade” härommånaden med Weledas produktchef sen hon reagerat på min recension http://www.daisybeauty.com/web/kicki/blogg/-/blogs/recenserat:-weleda-pomegranate-firming-cream?_33_redirect=%2Fweb%2Fkicki%2Fblogg%3Fp_p_id%3D33%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2%26_33_struts_action%3D%252Fblogs%252Fview%26_33_delta%3D5%26_33_keywords%3D%26_33_advancedSearch%3Dfalse%26_33_andOperator%3Dtrue%26cur%3D14#_33_messageScroll0
    , hon har som vana att reagera så på dåliga recensioner. Jag tror själv att viss ”oldschool”- naturkosmetik har för vana att rikta sig till en målgrupp som inte vill uppfatta sig som fåfäng, att det kan vara en förklaring till varför lyxkänslan är så låg. Men anledningen till att naturkosmetiken boomar nu är ju för att det har kommit en ny generation, och precis som du vill jag också känna mig lyxig och ompysslad.

    • Har läst recensionen och kommentarerna nu. Jag tycker det är jättebra att du står för vad du tycker. Gillas verkligen! Har själv fått mig en skopa av i+m för att jag reagerade på Alcohol Denat. i deras produkter. Jag blev förskräckt och trodde att det kunde röra sig om spår av ftalater i produkterna. Det framgår ju faktiskt inte för konsumenten hur alkoholen i produkten denaturaliserats.

      Har också hört det där om alkoholen och förpackningarna. Har svårt att tro att produkterna är så unika i sitt slag att de endast kan konserveras med en massa alkohol och förpackas i trista metalltuber. Jag gillar flera av Weledas produkter, men tycker precis som du att de bör utvecklas. Framför allt produkterna till ansiktet.

      • Ja, jag var lite hård mot henne där, men det var lite för att jag redan hunnit surna till på hur hon reagerade och kommenterade Ylvas recension på en ansiktsrengöring som tydligen hade en alldeles för tung lavendeldoft. Ylva var alldeles för känslig, hette det då.
        Egentligen skulle det vara intressant att kolla upp vad aluminium egentligen gör med en kräm. Aluminium dödar ju bakterier, det är därför man gärna använder aluminiumkärl och har aluminium i kylskåpet. Kanske är det giftigt, som silverjoner? Nej, nu känner jag att jag svamlar lite hörsägen, detta måste egentligen googlas. Ha det så gott och tack för en bra blogg!

      • Men visst är det tröttsamt när vissa människor jämt ska in och peta och rätta till. Inte konstigt man svarar lite syrligt. Även om jag väljer naturligt kan jag inte älska ALLA naturliga produkter och jag vill inte heller hymla med vad jag tycker i produktrecensionerna. Luktar det dåligt, ja då vill jag att det ska framgå att jag tycker det även om jag för trevnads skull försöker använda mildare ord 😉

        Haha…hör av dig när du googlat klart 😀 Låter osannolikt att det skulle vara giftigt, men man vet ju aldrig.

        Tack för dina ord! Ha det gott du också (och fortsätt med kritiska recensioner 😉 )

  8. Pingback: Mette Picaut berättar om Tara Beauty Awards |

  9. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part six |

Kommentera

