5 snabba till c/o Lena + c/o Naturkosmetik, Lena Engnell

Företaget c/o Lena erbjuder både behandlingar och ett utbud av naturliga hudvårdsprodukter. Man har även ett egentillverkat  mineralsmink – c/o Naturkosmetik, Mineralsmink.

comineralsmink

 

Så här svarade Lena Engnell på 5 snabba:

Hur föddes idén bakom företaget? 

Jag har haft problemhy och trodde att om jag bara köpte dyrare produkter och skötte mig bättre ska min hy bli bra. Var i ”Diorträsket” och la ner en förmögenhet på hudvård. Blev varnad för mineraloljor men som alla andra kunde jag inte tro att produkterna innehöll så mycket kemikalier. Detta trots att jag är utbildad hushållslärare och väl medveten om kemikalier i mat.

Arbetade med kompetens- person- och företagsutveckling i över 20 år. 2005 kom mångårig stress ikapp mig och mitt liv behövde förändras; utbildade mig till Naturkosmetisk hudvårdterapeut på Axelsons under 2006. När jag sanerade mitt badrum på petrokemiska kemikalieprodukter insåg jag hur svårt det var att hitta bra produkter så 2007 startades c/o Lena.

Vilken är er filosofi?

Att erbjuda en naturkosmetisk hudvård med en helhetssyn på individen. Vår hy är en kombination av vad du använder för produkter, hur vi äter och hur vi lever. Lyxig hudvård beror inte på kostnaden på produkterna utan innehållet! Vi ger alternativ utifrån dina behov och ekonomiska läge; från ett par tior i månaden och uppåt. 

Hur väljer ni vilka ingredienser som ska ingå i era produkter?

De ska vara förnyelsebara, utan syntetiska kemikalier och ekologiska när det är möjligt. Vi vill ha få  ingredienser med specifika funktioner som behövs för att produkten ska vara verksam.

Tillåt mig utveckla lite när det gäller ekologiskt; Vi väljer t ex gärna vildplockat istf ekologiskt odlat.  Och vårt mineralsmink är inte ekologiskt eftersom mineraler inte odlas. Några tillsätter ekologiska ingredienser och får därmed ett ekologiskt smink. Vi väljer bort den vägen eftersom dessa ingredienser inte behövs i sminket och ger sminket begränsad hållbarhet.

I vilken omfattning tänker ni på miljön om man ser till t.ex. transporter och förpackningar?

Försöker undvika omslagsförpackningar och omotiverade transporter. Ibland är transporter motiverade eftersom egenskaper på produkten är enastående. T ex är jojobaoljans egenskaper så suveräna att transporten är motiverad gentemot en inhemsk olja.

Sist, men inte minst; vilka är era allra bästsäljande produkter och varför, tror ni?

Bäst av allt säljer vårt mineralsmink och framför allt Bas (Foundation) som både ger flärd, skydd och vård av huden. Sminket består av få ingredienser vilket gör det till ett självklart val för den känsliga problemhuden. I vårt mineralsmink finns naturligtvis inte vismutoxidklorid eller andra kemikalier.

Har hört flera som talat väl om mineralsminket och är själv väldigt nyfiken på mineralfoundation. Min erfarenhet är att det ofta blir ett väldigt fint resultat, men att vissa märken varit smått irriterande på min hud.

Vad har du själv för erfarenheter av c/o Lenas mineralsmink?

4 responses to “5 snabba till c/o Lena + c/o Naturkosmetik, Lena Engnell

  1. Haha! Bra jobbat med intervjuerna. Nu får jag väl vänta med min intervju med Lena ett par veckor så hon inte känns uttjatad 😉

  2. Kanon intressant! Tycker till och med jag som du nog vet inte är ett så värst stort fan av natur/eko-svängen 🙂 Bra gjort!

    • Tack! Glad you like it! 😀
      Just det att du inte är ett fan av naturligt/eko gör att jag inte kan låta bli att läsa din blogg. Kritiken mot det gör att jag själv får tänka till lite extra. Keep up the good work!

Kommentera

