Smycke mot våld och övergrepp

Har du fadderbarn eller stödjer någon hjälporganisation?

Själv stödjer jag Läkare utan gränser och har även ett fadderbarn i Kenya som jag har brevkontakt med. Mitt bidrag hjälper till att gynna utvecklingen och levnadsstandard i barnets område.

Genom att köpa detta fina halssmycke för 399 kr går 80 kr till att minska våld och övergrepp i skolor i Malawi:

Så här står det att läsa i Planshopen:

”Plansmycket som är designat av Dangerous Goods bidrar med 80 kr till att minska våld och övergrepp i skolan.

För att göra skolorna i Malawi till en tryggare plats för barn har Plan Sverige tagit fram Plansmycket, designat av Dangerous Goods. Överskottet av försäljningen går till projektet ”Learn without fear”. Där samarbetar Plan med barn, föräldrar, lärare, byledare, polis och myndigheter för att göra skolan till en plats där barn kan utvecklas och känna sig trygga, en plats för lärande i stället för en plats för skräck.

 Barnen själva har identifierat våld i skolan som det största hotet mot deras trygghet. Rädsla är ett av skälen till så få barn går i skolan Malawi, som är ett av Afrikas fattigaste länder. Lång skolväg, höga avgifter och krav på att barnen arbetar hemma är andra orsaker till att barn inte får den utbildning de har rätt till. Utbildning är en mänsklig rättighet som kan förändra förutsättningarna både för individen och för ett helt samhälle.

Plansmycket är inspirerat av Ananse Ntontan, en afrikansk symbol för visdom och kreativitet. Det är kvaliteter som vi vill ska prägla skolorna i Malawi, i stället för fruktan och utsatthet. Plansmycket är ett steg på vägen dit.

 Smycket är gjort i hamrat sterling silver (10 gram) och är ca 3 cm i diameter. Det hänger på en svart läderrem, men det går förstås att sätta på en egen kedja om man hellre vill det!”

En fin julklapp tycker jag, både till någon man tycker om och till barnen i Malawi.

 

One response to “Smycke mot våld och övergrepp

  1. Jag stödjer SOS Barnbyar, och när jag får en stadig inkomst så kommer jag att ta ett fadderbarn – det har jag längtat efter jättelänge!!

Kommentera

