Inredning, självhushållning och misslyckat kroppsfluff

Inspirerad som jag blev av Kloka Hems ekologiska inredningsmagasin, slog jag till på en årsprenumeration på 6 nummer. Medföljer gör denna bok:

Stefans lilla gröna : en handbok i utanförskap

Boken handlar bl.a. självhushållning. Något jag funderat lite över. Perfekt när man ändå bor på landet. Vore stencoolt att kunna servera en middag baserad på egenproducerat – men orka! Vi orkade inte ens hålla ordning på vårt minimala grönsaksland så det växte igen helt i somras med undantag av lite persilja och gräslök som lyckades tränga igenom mattan av ogräs.

Lite hemtillverkad hudvård kan jag ju försöka mig på nån gång då och då i alla fall. Mitt premiärförsök gick dock inget vidare. Så här fint (om än lite kornigt) såg det ut från början (ska föreställa typ body butter):

 

Det var himla roligt faktiskt. Tog bara lite av sånt jag hade hemma. 

 

Nu står den lilla burken i hyllan. Fluffet har skurit sig och luktar aningen surt. Det hemmagjorda kroppsfluffet får med andra ord inget högt betyg. Är inte ens värt en recension 😉

8 responses to “Inredning, självhushållning och misslyckat kroppsfluff

  1. När man gör egna krämer så är hygienen av STÖRSTA betydelse!! Sen behöver man antagligen förvara dem i kylskåpet för att de ska hålla sig! Speciellt om man inte vill ha nåt konserveringsmedel i!!
    Använd ALDRIG produkter som luktar gammalt/skumt!! Om de ”bara” har skurit sig brukar det inte vara nåt problem – de går ofta att vispa ihop igen!

    • Ingen risk att jag kommer använda det 😉 Men om man t.ex. tillverkar något enbart innehållande oljor måste man ändå förvara det i kylskåpet då?

      • Nja…! Det beror på hur lång hållbarhet oljorna har och om du har i lite naturligt E-vitamin som i sig är
        konserverande.
        Jag gör alltid en sats på 100 ml och häller upp i mindre flaskor som jag förvarar i kylen – förutom den jag använder! På det sättet förlänger jag hållbarheten och hinner använda allt innan det blir härsket!!
        Det här gäller ansiktsoljor som det bara går åt några få droppar av varje gång. Gör jag en kroppsolja gör jag fortfarande 100 ml, men det går ju åt mycket fortare!! 😀

      • Bra, då vet jag om jag får för mig att experimentera mer 😉

  2. Ja, det är kul att experimentera!! 😀
    Mitt bästa tips är att läsa på om olika oljors egenskaper och vilken typ av hud den passar, för då kan man skräddarsy en blandning till sin hud!

  3. Jag tyckte fluffet så väldigt inbjudande ut!

  4. Stefan är förövrigt min idol. 🙂

Kommentera

