Gott med majs

Å vad det är gott med eko-flakes och mjölk! Jag kan heller inte klaga på makens hembakta bröd med ekologisk ost och smör på. Ett glas Proviva björnbär till är pricken över i, KRAV-märkt såklart.

Den här bloggen handlar, som ni vet, vanligtvis inte om mat. Men medan jag satt och mumsade med lillkotten kom jag att tänka på oljor. Av majs.

Passande nog har jag fortfarande boken Guldet från växterna hemma. Det konstateras att majsoljan är rik på E-vitamin och till stor del består av linolsyra, en essentiell fettsyra som måste tillsättas utifrån. Googlar jag lite snabbt, så kan jag läsa saker om linolsyra som att huden får näring, styrka och spänst, den lätt tränger in i huden, motverkar åldrande och är hudens huvudsakliga fettsyra.

Nu vet vi det.

Gott om linolsyra hittar vi ju i t.ex. argan-, druvkärns-, gurkörts-, nyponrosfrö-, och tistelolja. Samtliga populära hudvårdsoljor. Men varför används då majsolja inte särskilt ofta i hudvård? Kan inte minnas att jag sett det i någon produkt. Någon som vet?

5 responses to “Gott med majs

  1. Pernilla/ekoenkelt

    Har du sett filmen Food Inc.? Där listar dom alla produkter som ”är majs” fast heter något helt annat. Xhantan Gum är exempelvis majs och finns i allt från tuggummi till lypsyl!
    Själv är jag lite skeptiskt emot majs, i stort sett all majs som kommer från USA är hårt genmanipulerad..

    • Nej det har jag inte gjort, men vet att xanthan gum utvinns från majs ofta används som konsistensgivare.
      Hu, det vill vi ju inte ha! Hoppas i alla fall det inte är så i produkter med ekologisk märkning.

  2. Jag har aldrig hört nåt om majsolja i skönhetsprodukter och vet följdaktligen inte varför det inte verkar användas, trots att det verkar som att det skulle vara bra för huden…! Kan det bero på kort hållbarhet, kanske, eller?? Jag har inte en susning – men det skulle vara intressant att veta!!

    • Det kan säkert ha med hållbarheten att göra, för jag tror läste nånstans att den inte är så lång på just majsolja. Ska bli intressant att se om någon kan bidra med lite info.

  3. Pingback: Svar på frågor del 2 |

Kommentera

