Underbar olja från Greenland

Greenland Massage Oil Cocoa-vanilla, 150 ml för 110 kr  hos Eleven.se

 

Greenlands massageolja köpte jag faktiskt i jakt på väldoftande kroppsolja utan allt för saftig prislapp. Produkten är fri från parabener, mineralolja, artificiella färger samt syntetiska dofter och innehåller bland annat ekologiskt kallpressat kakaosmör och vaniljextrakt.

Jag blev verkligen inte besviken. Först och främst – doften! Lovely! Min man och jag konstaterade att den doftar marsánsås med en hint av kakao och mandel. Vanligtvis kan söta dofter som t.ex. vanilj och choklad liksom bli too much, men den här doftar precis lagom.

Trots att den kommer i plastflaska med skruvkork så kladdar eller rinner den inte så fasligt. Flaskan är faktiskt inte ens särskilt flottig som förpackningar till oljor lätt blir. Som massageolja glider den fint och liksom inte försvinner in i huden på en gång. Därför tar det också en liten stund för oljan att absorberas när jag använder den som kroppsolja. Det behövs då inte särskilt mycket för att göra huden nöjd och oljan är lätt att fördela på hela kroppen. För vintertorr hud är den verkligen optimal, för när jag använt den på kvällen så vaknar jag med en hud som fortfarande är mjuk, elastisk och inte det minsta torr.

Tyvärr verkar oljan inte till största delen vara ekologisk, vilket vore önskvärt.

Bäst: Doften! Och att den fungerar bra både som massage- och kroppsolja.

Sämst: Får gärna bestå av ekologiska ingredienser i en praktisk, snygg pumpflaska.

Betyg: 9,5 / 10

Motivering: Jag vill gärna ge produkten högsta betyg, för jag älskar den. Men jag är också kräsen. Ekologiska kallpressade oljor i bättre flaska och den hade fått full pott. Förstår heller inte varför den innehåller vatten, som förvisso står i slutet av ingredienslistan och därmed inte utgör så stor andel. Gillar produkter som har fler än ett användningsområde och som lyckas så väl när det gäller doften. Dessutom tycker jag produkten är dryg och absolut prisvärd.

Köpa igen? – O ja!

INCI: Helianthus Annuus Seed Oil, Prunus Amygdalus Dulcis Oil, Aleurites Moluccana Seed Oil, Polyglyceryl-2 Dipolhydroxystearate, Lecithin, Mangifera Indica Seed Butter), Vanilla Planifolia Fruit Extract, Theobroma Cacao (Cocoa) Extract, Ascorbyl Palmitate, Aqua, Tocopherol.

Läs mer Om produktrecensioner under fliken överst i bloggen. 

3 responses to “Underbar olja från Greenland

  1. Förstår din känsla att du vill ha ekologiska oljor!!
    Är det inte ekologiskt så är risken stor att det är ”fulfett”, d v s olja som är fraktad i kemikalietankar och sen renad med div äckel-päckel-lösningsmedel och annat skumt de gör i fabrikerna! Usch!!
    Kallpressat ekologiskt är det enda jag vågar använda – både till utsidan och insidan!! 😀

Kommentera

