Idag blev det mejk

För mig som är mammaledig finns det egentligen en hel del tid att lägga makuper bara för att det är så himla kul. Men det senaste har jag varit lite lat. Ordentlig rengöring och insmörjning kan jag inte vara utan, men mascara på fransarna och lite färg på läpparna är väl inte så himla noga? Eller?

Förra fredagen orkade jag inte, men annars tycker jag det känns lite viktigt att piffa till mig med en mejk på fredagseftermiddagen, även om jag bara ska vara hemma. Då får även jag som inte jobbar lite helgkänsla. Den känslan är ju så himla trevlig. Att jag sen fortfarande masar mig runt i mysdressen är en annan femma.

Tyvärr har jag fortfarande bara den usla mobilkameran att tillgå. Så här ser det ut idag i alla fall:

  • Bas, mineralfoundation från TiKei nyans C3
  • Att jag har rouge syns knappt på bilden, det är i alla fall Warm Pink från Aubrey Organics, under kindbenet bronzer från Nvey Eco i nyansen Oasis och på kindbenet närmast ögat skimmer från 100% Pure, Minty Powdered Pearls.
  • På läpparna Nvey Ecos Lip Lustre i färgen Coco Honey.

 

  • Grundade med concealer från Nvey Eco enligt tips från sminkjante för att få skuggorna sitta bättre. Samtliga skuggor idag är från Nvey Ecos paletter.
  • Som highlighter och i inre ögonvrån har jag en ljust beige skugga från palett nr 5.
  • På hela rörliga locket, innanför och under nedre fransraden en guldig skugga också från palett 5.
  • Längs med globlinjen och i yttre ögonvrån mörkt gråbrun svagt guldskimrande ögonskugga från palett 6. Denna suddades ihop med den guldiga skuggan och målades även som eyeliner med en fuktad snedskuren pensel.
  • Ögonbrynen färgades lite med en ganska matt brun skugga från palett 1.  Och fixerades med en gammal rengjord mascaraborste fuktad med Laveras hårspray.
  • 3 lager svart mascara från 100% Pure.

Egentligen skulle jag faktiskt på julbord ikväll, men det blir hemmamys framför brasan istället. Vem vill ge sig ut i snökaoset liksom?

Hur spenderas din fredagskväll?

8 responses to “Idag blev det mejk

  1. Jag är inte (numera) nåt mycket för att sminka mig… har blivit lat på gamla dar…! Men jag gillade verkligen din ögonmejk!! Snyggt!!
    Här verkar det som att familjen ska mysa med en film. Vi får väl se vilken det blir – det är minstingen (11 år) som får välja! 😀

    • Haha..tack!..jag kanske blir likadan på ”gamla dar” 😉

      Mysigt med film. Kanske maken och jag får se nån när vi lagt oss, det var änna längesen. Älskar att bulla upp kuddarna och mysa med en fet godispåse 😀

  2. Tjusigt! En liten (dum) fråga bara… jag har läst att många skriver att dom lägger flera lager med maskara… låter man första lagret torka först å sen bygger på då? Jag har även hört att man använder flera olika maskaror samtidigt… blir det inte väldigt kakigt och klumpigt?

    • Inga frågor är dumma 😉 Jag brukar börja med att applicera på vänsterögat sedan höger. Låter det inte torka något nämnvärt utan målar på igen på vänsterögat osv. Själv tycker jag det blir så torrt att applicera på mascara som torkat ordentligt att det lättare smular och blir ”flugben”. Är mascaran något fuktig så tycker jag det liksom ”smälter” ihop bättre. Knepet är att inte göra varje lager för tjockt, utan bygga på istället för mer volym och fylligare fransar.

      Vet faktiskt inte riktigt hur det är att blanda olika mascaror för det var väldigt längesen jag själv gjorde det. Tycker inte det borde vara några problem, men det beror säkerligen också på vilka slags mascaror man blandar. Har läst och hört om flera som först använder en mascara för separerade fransar och sedan en volymmascara ovanpå för bästa effekt. Prova dig fram vetja 🙂

      Tack förresten! 😀

  3. Snyggt! Fredags-glamour i mysdress, det är ett bra tips – ska jag ta med mig in i mammaledigheten! Annars är ju fredagslyxen väldigt kopplad till god mat och dryck för mig – samt att läggningsdags inte är lika hetsigt:-) Sonen får stanna uppe extra länge och tar gärna chansen att sticka bort till soffan för att kolla sitt favvo-program på datorn med hörlurarna på, jag o maken sitter kvar och pratar utan att bli avbrutna… Magiskt! Man har tydligen inte så höga krav längre…:-)). Hoppas du får en skön helg!

  4. Tack, ja det är inte så dumt. Man kan vara bekväm, men ändå lite tillpiffad 🙂
    Visst är det härligt att slippa tänka på när barnen ska i säng och att maken ska upp och jobba dagen efter. Bara det känns lyxigt.
    Önskar dig detsamma!

  5. Super snygg sminkning som jag just såg!! Det syns att du är skicklig med färger och penseln ❤
    Underbar sminkning!
    Kram G

Kommentera

