Lyster och färg med Mádara

Mádara Decoface Tinting Fluid, Sun Flower, 50 ml för 235 kr hos t.ex. Indulge.se, Eleven.se och SoftSkin.

Tinting fluid är som den låter, en tonande fluid. Ett lättare alternativ till foundation, men som ändå ska jämna ut hudtonen och ge en slätare yta. Den är berikad med bland annat baltiska alger, groblad och kamomill samt naturliga mineraler för lyster och lätt skimmer och sägs inte täppa till porerna.

”Som en nyss avbruten trädgren”, så beskrev min kära svägerska doften. Och precis så doftar den. Grönt och fräscht. Vår. Pumpflaskan är snygg och stilren med ett bra munstycke som doserar perfekt.

Fluiden är lätt i konsistensen, men ändå inte blöt. Därför tycker jag den borde gå in lite snabbare än den gör, men så har jag  ju också använt den över min vanliga dagkräm förutom vid vissa tillfällen i varmare väder.

Gillar den lika mycket nu på vintern som i somras. Glåmig vinterhy får fin färg och lyster utan att skimra för mycket. Den är heller inte så täckande att man ser spacklad ut, utan smälter mer ihop med hudens naturliga ton. Man ser mest ut som man lyckats absorbera några av de få solstrålar som visat sig de senaste veckorna. Fungerar också alldeles utmärkt som bas under puder. I somras använde jag den mest för en jämnare hudton och lite fräscht skimmer.

Huden känns skönt återfuktad och elastisk så jag upplever den även som en vårdande produkt. Ingen fet och flottig T-zon eller igenproppade porer.

Bäst: Huden både känns och ser len och fräsch ut.

Sämst: Glider runt lite på ytan innan den går in i huden.

Betyg: 9 / 10

Motivering: Egentligen kanske den här produkten är en tiopoängare. Jag har inget direkt att klaga på. Men av någon anledning saknar jag den sällan om jag inte använt den på ett tag. Kanske lite mer på sommaren än vintern i alla fall. Jag trivs verkligen med den när jag använder den, sommar som vinter, men för högsta betyg måste produkten kännas så gott som oumbärlig och det gör inte denna. Tyvärr.

Köpa igen? – Om jag tycker det känns tomt när den tar slut.

INCI: Aqua, Alcohol, Simmondsia Chinensis Oil, Rosa Damascena Distillate, Glycerin, Theobroma Cacao Seed Butter, Cetearyl Alcohol, Hypericum Perforatum Extract, Calendula Officinalis Extract, Chamomilla Recutita Extract, Algae Extract, Plantago Major Extract, Cetearyl Glucoside, Capryloyl Glycine, Stearic Acid, Potassium Hydroxide, Xantan Gum, Aroma, Citral, Eugenol, Limonene, Linalool [+/– (may contain), Mica (CI 77019), Titanium Dioxide (CI77891), Iron Oxides (CI 77491, CI 77492, CI 77499)].

Läs mer Om produktrecensioner under fliken överst i bloggen.

8 responses to “Lyster och färg med Mádara

  1. Jag älskar Madara! Passar min känsliga och torra hy perfekt. De har fattat att man vill ha snygga förpackningar 🙂 Vissa av deras dofter är kanske inte 100% tex ansiktsvattnet men det är ok för produkterna är så bra. Har dock inte testat Tinting Fluid men det är nog bara en tidsfråga.

    • Precis, snygga och bra förpackningar är ett extra plus! Har testat rengöringsskummet och ansiktsgelén som också kändes fina, men läppglanset däremot smakar vidrigt. Är väldigt nyfiken på övriga sortimentet, framför allt ansiktskrämer och ansiktsvatten. Många verkar nöjda med dem.

      • Jag är inne på min andra omgång produkter. Använder dry to very dry skin. Nattkrämen och ögonkrämen är också jättebra. Kompletterar med Rosenseriens morotsolja på kvällen. Oslagbar kombo 🙂

      • Vad härligt att du hittat produkter som passar din hud och som du verkligen gillar. För mig fortsätter det eviga sökandet 😉

      • Jag skulle kunna skriva en bok om alla märken, naturliga som ”vanliga”, jag testat. Min plånbok och hud är glada över att jag hittat hem 😉
        Men man vet aldrig, sökandet är ganska roligt trots allt…

      • Det vore en intressant bok att läsa 😉
        Just sökandet är bl.a. det som driver mitt bloggande. Älskar att läsa om nya produkter och prova sånt jag tidigare inte testat.

  2. Tack för en bra recension! Jag har precis köpt hem rengöring från Màdara som jag snart ska börja testa… har läst mycket positivt om märket. 🙂

Kommentera

