Mina måsten på vintern

Återfuktande och mjukgörande handkräm som inte kladdar

Har testat några olika naturliga handkrämer, de flesta är dessvärre lite för klena för vinternariga händer eller för att använda i förebyggande syfte. Laveras Basis Sensitiv är favoriten, men tycker även att Natuderms handkräm med gingko och havtorn funkar bra i förebyggande syfte. För de torraste ställena som nagelband och mellan fingrarna krämar jag gärna på Weledas Skin Food. (Gud vad jag tjatat om skin food de senaste dagarna, men den ÄR bra 🙂 )

Cerat som råder bot på nariga läppar

Liksom med handkrämerna upplever jag att många cerat inte riktigt räcker till när det blir vinter och riktigt kallt. Så gott som varje kväll stryker jag på ett lager så att läpparna får extra vård under natten. Rosenseriens cerat är mjukt och behagligt. Jag gillade även ceratet med honung från BiOliv, som jag dessvärre misstänker innehåller syntetisk parfym. (Nån som vet?). Även Skin Food får vårda mina läppar emellanåt.

En fetare ansiktsrengöring som inte torkar ut

Just nu känns flera av mina rengöringskrämer väldigt mesiga. Jag vill ha lite fylligare konsistens som rengör på djupet samt efterlämnar huden mjuk och återfuktad istället för uttorkad. Önskar att min flaska med rengöringsmjölk från Dr.Hauschka inte vore slut. Ellinor tipsade om att man kunde använda olja under ansiktsrengöringen, så det ska jag nog testa.

Riktigt vårdande ögonkräm

Favoriten från 100% Pure har jag fortfarande en hel del kvar av, så den kommer jag ta till om huden runt ögonen börjar krångla med den jag testar just nu från Vegan Apoteke. Jag har nämligen väldigt lätt för att bli irriterad och få torrfläckar runt ögonen när det är torr luft och kallt ute. Weledas ögonkräm med vildros är inte heller fy skam.

Maffig ansiktskräm som inte får kinderna att blossa

Även om jag gärna använder ansiktsoljor så lyckas det alltid bli för fett tillsammans med dagkrämen. Dagtid vill jag ha en kräm som inte blir fet på huden men som ändå är krämig och ordentligt återfuktande. Någon absolut favorit som faller inom mina ramar har jag tyvärr inte än, men i badrumshyllan finns flera alternativ att prova mig igenom från bl.a. Dr.Hauschka, Flowers, Vegan Apoteke och Rosenserien.

Känsliga kinder är det jag framför allt får brottas med under vinterhalvåret. En kräm med ingredienser som sätter för mycket fart på blodcirkulationen gör att kinderna lätt blossar upp även om resten av ansiktet känns mjukt och fint. Förra vintern använde jag bl.a.  Weledas intensivkräm med mandel, ett toppenalternativ till just kinderna eftersom jag upplevde att den verkade lugnande.

11 responses to “Mina måsten på vintern

  1. Det där läppbalsamet med honung fick jag i födelsedagspresent. Gillar´t. Har inte koll på om det är syntetisk parfym ì? Däremot verkar de tagit bort onaturliga färgämnen -> http://bioliv.se/produkter/view/3

  2. Haha, men min har bara honungsdoft. Det är i och för sig inte bara så bara… 😉

  3. Älskar också Skinfood! Använder på sonens armveck, där han ofta blir röd o irriterad, på läpparna, fotsulorna och händerna… Love it! För ansiktet har jag, som ofta får just röda torrfläckar, hittat favoriter hos Jurlique och Trevarno – både doft, konsistens och känslan av vårdande, dämpande har funnits där. Rekommenderas!
    Men har fortfarande inte hittat ett cerat som funkar på vintern… just nu är jag fullständigt smörj-beroende, men det känns alltid som att lindringen är högst tillfällig:-). Har inte testat Rosenseriens cerat, kanske dags att göra det nu!

  4. Tack för tipsen! Har varken testat Trevarno eller Jurlique.
    Tycker absolut du ska testa RS cerat. Testade att använda ett annat cerat, men då slog läpparna bakut 😉

  5. Pingback: Julklappstips #4 Under 100-lappen - EKO princess

  6. Förra vintern körde jag med hela Weledas mandelserie, kompletterade med skinfood. Fungerade bra men i år satsar jag på Rosenseriens morotsolja som förstärkning till mina vanliga produkter (Madara). Skinfood åker på kinderna när jag ska ut med hunden 🙂
    Kontaktade Rosenserien ang deon, fick snabbt och hjälpsamt svar. Visade sig att min deo tillhörde de ”dåliga” och imorgon får jag en ny på posten att testa 🙂 Väldigt bra service tycker jag.

  7. Ja, hoppas det. Det ironiska är att jag denna vecka förmodligen får Soapwallas deo. Nu jäklar ska det bli torrt i armhålorna!

  8. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part six |

Kommentera

