Spray för glans och stadga

Lavera Volume & Shine Hairspray, 150 ml för 139 kr hos Ren Skönhet.

 

Detta är den första naturliga hårspray jag testat. Det är förpackat i en flaska utan drivgaser och beskrivs som ”extra strong hold”.

Doften är faktiskt riktigt god, tänk tutti-frutti. Tycker faktiskt inte hårsprayet har så jättestark doft av alkohol, trots att den ingrediensen listas först i INCI.  Just när pumpmunstycken drivs utan gas kan jag uppleva att innehållet pumpas ut i strålar, sprids ojämt och att det blir droppar i håret. Inte i detta fallet. Lagom dosering och ordentlig spridning.

Frisyren fixeras lätt utan att det blir superkletigt och sprayet torkar ganska snabbt. De gånger jag önskat att frisyren ska hållas ordentligt på plats en längre tid har det verkligen gjort sitt jobb. Med andra ord är det minst lika bra som ett konventionellt. Dessutom ser håret väldigt glansigt och friskt ut. En nackdel är bara att det kan vara aningen svårt att få ur. Vid några tillfällen har jag upptäckt rester kvar i håret trots att jag tyckt att jag tvättat det ordentligt.

Använder man mycket hårspray för att styla håret varje dag, blir det något oekonomiskt för det är inte så värst drygt. För mig som endast använder det då och då känns det hyfsat överkomligt.

Bäst:  Blev förvånad över att det håller så bra och att t.o.m. mitt sjukt slitna hår såg blankt och fint ut.

Sämst: Önskar det vore lättare att tvätta ur.

Betyg: 8 / 10

Motivering: Ingen stickande doft som får en att kvävas. Håller vad det lovar; ger bra stadga, volym och fin glans. Efter en mer avancerad frisyr som kräver generösa mängder kan man räkna med att få tvätta ett par-tre gånger innan det är helt borta, vilket känns lite jobbigt. För det priset tycker jag dessutom att flaskan kunde varit större, inte billigt om man är storförbrukare.

Köpa igen? – Har inte provat så många olika, men det finns stor chans att jag går tillbaka till detta.

INCI: Alcohol*, Shellac, Aqua, Glycerin, Bambusa Arundinacea Stem Extract *, Aloe Barbadensis Leaf Juice*, Humulus Lupulus Extract*, Camelia Oleifera Leaf Extract*, Marrubium Vulgare Extract, Oryza Sativa Extract*, Parfum**, Citral**, Limonene**, Linalool**
*) Ingredienser från kontrollerade ekologiska jordbruk
**) Naturliga eteriska oljor

Läs mer Om produktrecensioner under fliken överst i bloggen.

2 responses to “Spray för glans och stadga

  1. Intressant! Denna måste kanske testas.

Kommentera

