Hur ser du på saken?

Det senaste har jag läst en del, både i blogginlägg och diskussioner, om hur företag försöker köpa sig plats i olika bloggar. Inte vanlig reklam, utan snarare dold reklam där bloggaren kort och gott skriver väl om produkter eller tjänster som om orden vore ens egna i utbyte mot produkter eller rena pengar.

I Puritys inlägg om maktutpressning kan vi även läsa om ett företag som skickat ut produktprover att testa. När inte recension dykt upp tillräckligt snabbt börjar företaget ligga på och fortsätter sedan med fula metoder när mailen inte får önskad effekt.

Idag skriver UnderbaraClara ett inlägg under rubriken ”Vi är inte till salu!” som jag tycker är mycket läsvärt.

Nu undrar jag självklart – Hur tänker du kring detta?

Min första tanke är att jag fortsättningsvis bör göra klart i produktrecensionen om produkten är ett utskick från något företag, även om jag under fliken ”Om produktrecensioner” tydligt skrivit att omdömet inte påverkas åt något håll beroende på om jag fått produkten eller köpt den själv. Vad tycker du, blir trovärdigheten större om det framgår att produkten skickats till mig i recensionssyfte?

En annan tanke är det här med att företag KRÄVER recensioner, som i Puritys fall. Är det rätt att göra så? För egen del recenserar jag med glädje de produkter jag får hemskickade för att jag tycker det är KUL och för att jag vill dela med mig till andra nyfikna. Är jag inte intresserad att testa en produkt, så meddelar jag det till företaget om jag får en förfrågan. Men jag kan ändå förstå att bloggare som får massvis med saker hemskickade inte ger alla produkter utrymme i bloggen av olika anledningar. Man kanske anser det bäst att prova flera produkter av samma sort t.ex. ansiktskrämer, mascaror, schampon m.m. och väljer att skriva om de som känns mest intressanta både för bloggaren och läsarna.

Om vi återgår till omdömen av produkter i recensioner så tycker jag det känns väldigt tråkigt om bloggare känner att de måste ge fina betyg av rädsla för att inte få fler produktprover. Eller tipsar om ett företag och/eller produkter i syfte att få mer produkter hemskickade från företaget , eller kanske t.o.m. fått betalt för att göra det och det inte framgår av texten.

Själv vill jag ge en ärlig bedömning. Jag vill att mina ord ska vara trovärdiga, framför allt för mina läsares och min egen skull. Och ett proffsigt företag ser konstruktiv kritik som värdefull. Kanske bör man justera sitt sortiment eller utveckla sina produkter. Tipsar jag om produkter, ja då gör jag det för att jag själv tycker de verkar/är intressanta både för mig och mina läsare, inte för att jag får betalt för att skriva om dem!

Kan tänka mig att det är ett känsligt ämne för många, men jag tycker det är viktigt att man lyfter dessa problem till ytan. Det är inte alls något fel med reklam och att tjäna pengar på det. Dold reklam däremot kan vara svår att upptäcka och kan således vilseleda många läsare och konsumenter. Det tycker jag är fel!

22 responses to “Hur ser du på saken?

  1. Detta är en diskussion som kommer i vågor. För ca ett år sedan så diskuterade vi det på Pret-ty.se. Jag tycker det är upp till var och en om de tar emot gratis produkter och testar dem. Tycker dock inte man behöver skriva att man fått produkten gratis. Om man följer en blogg brukar det framgå ganska tydligt om den som skriver är ”köpt” och skriver snälla recensioner bara för att de får betalt.

    • Tycker inte det är fel att ta emot produkter, för det gör jag ju själv. Felet, som jag anser, är att det kanske inte är så enkelt för alla att urskilja om orden är köpta eller inte. Speciellt inte om man är ny läsare i bloggvärlden.

  2. Det är ju lite tråkigt att sådant här existerar men bloggvärlden har ju för många blivit något att tjäna pengar på. Så vissa företag försöker säkert med alla knep.

    Det är naturligtvis upp till var och en att bestämma över hur de vill gå till väga. Fula knep har ju alltid funnits och nu mer än någonsin.

    Tycker dock att det är synd att det börjar gå så långt att en förtydligen känns nödvändig att lägga upp på sin egen blogg.

  3. Jag är ju hyfsat ny bloggare så jag får inget hemskickat. Jag köper mina produkter själv och skriver recensioner för att andra ska kunna ta del av vad JAG tycker. Jag skulle aldrig kunna ljuga och skriva att en produkt jag fått gratis är bra bara för att göra reklam för det företaget… Jag vill ha ärliga recensioner!

  4. Det som är så bra med dig, Jenny är att du dels berättar om du fått en produkt du skriver om och också att du faktiskt berättar om du INTE tycker nåt är bra!! Det + att du hela tiden utgår från dig själv gör dig trovärdig!!
    Jag tror att det är jätteviktigt att vara trovärdig – speciellt när man som du försöker få folk att förändra sitt tänk kring skönhetsprodukter, och våga/vilja prova ekologiskt!!

  5. Som egen företagare inom den ekologiska delen av industrin, tycker jag att det är jättesorgligt att företagare börjar kräva tillbaka för lite produktprover.
    Självklart ska du skriva vad du tycker – de tjänar alla på. Konsumenterna får bra produkter och företaget får möjlighet att utvecklas till det bättre (om recensionen är negativ).

    • Ja, det är tråkigt. Både för bloggare, läsare och seriösa företag. Hoppas företag som beter sig på detta sätt tänker till lite extra i fortsättningen. Bloggar är trots allt väldigt bra marknadsföring och man biter sig själv lite i svansen om man gör såna övertramp mot en bloggare som vågar stå emot.

  6. Jättetrist att vissa människor låter sig köpas av olika företag. Så lågt skulle jag aldrig kunna sjunka…

  7. Bra inlägg!

    Jag brukar alltid säga: För icke beställt material ansvaras ej. Det betyder att jag inte tar något som helst ansvar för de produkter som skickas till mig. Många företag är dock väldigt artiga och frågar först om det är okej att skicka produkter. Jag brukar då vara ärlig och säga att ”den typen av produkter är tyvärr inte tillräckligt gröna”, eller ”jag har redan recenserat den, men jag kanske kan få produkter till en tävling?” Har heller aldrig fått otrevliga uppföljningsmail. Som jag ser det tar ju företagen en risk när de skickar saker till mig, för det kan ju vara så att jag dissar produkten.

    I mitt fall försöker jag dock ha en positiv ton i bloggen, är så trött på att recensenten går ned i brygga för att komma på det mest påhittigt elaka som går. Jag har däremot inget emot konstruktiv kritik. VARFÖR är denna produkt dålig? Jag skippar ibland att recensera produkter helt och hållet om de är urkassa, och det saknar så kallat allmänt intresse för en recension.

    Jag tycker heller inte att man måste berätta vilka produkter som är recensionsexemplar eller vilka som inte är det. Det spär bara på idén om att bloggare kan köpas.

    Ur marknadsföringssynpunkt är bloggare bra, särskilt såna som skriver utförliga recensioner. Den typen av recensioner ser man sällan i press, vilket gör det extra värdefullt för företagen. Dessutom bryr sig bloggare betydligt mer om innehåll och annat, man är lite nördigare än pressen som kan nöja sig med att skriva en bildtext om en produkt.

    Och visst kan man tappa all sin trovärdighet om man hyllar allt som kommer i ens väg. Men smaken är ju som bekant som baken.

  8. Tack!
    Debatten sprids nu som en löpeld i bloggvärlden 🙂
    Håller med dig om att en god ton är trevligast. Vissa verkar nästan ha förutfattade meningar innan de ens testat produkten. Det försöker jag undvika att ha. Men ibland är ju produkter så fruktansvärt kassa att de kort och gott förtjänar att totalsågas och jag tycker det är tråkigt om man inte VÅGAR göra det. Läsarna blir lurade och bloggare mister trovärdigheten på sikt. De enda som tjänar på fjäsk och so fantastic- recensioner är företagen. Ingen annan.

    Sen kan det ju vara så att man faktiskt har tur och genomgående testar produkter som är bra. Som läsare lär man sig (förhoppningsvis) efter ett tag om det är bloggarens egna åsikt eller inte.

  9. Pingback: På förekommen anledning: « Naturligt Snygg

  10. Bra skrivet Jenny. Hade inte förstått mig på om att företagen brukar göra så. Och jag som är ny i blogg världen lär mig något nytt varje dag. Det därför jag tycker om att läsa bland annat din blogg och Hannas för jag inte kan så mycket om naturlig skönhet. Jag delar med mig om det som funkade på mig och så i min blogg och tips och så.
    Men jag har aldrig var it den personen som brukar köpa nytt hudvård eftersom jag är exrtem känslig, så då är jag försiktigt. Jag är lite tråkig på det sättet, jag håller mig till det som gjorde min hy bra. JAg skulle vilja prova på nåt nytt men men ville inte att det ska börja klia. Jag gjorde sen en flik i min blogg om varför jag började blogga, och där står det varför jag blev intresserad av naturligt hudvård och så vidare.

    • Tack! Känns roligt att höra att du tycker om att läsa min blogg och att du gillade inlägget. 😀
      Tråkigt att du är så känslig, det måste vara jättebesvärligt.
      Jag är absolut ingen expert inom området, utan precis som du, så lär jag mig nya saker hela tiden och tycker om att dela med mig till andra. Att andra dessutom uppskattar och inspireras av det jag skriver gör det så klart ännu roligare att blogga.

  11. healthywealthywellness

    Jag tycker att det är ett svårt ämne eftersom jag, och många andra, använder adblock och ser inte den mesta av reklamen. Jag förstår att reklam behövs för att företagen ska överleva och det är toppen för att få ner priserna på tidningar och TV eller kanske till och med ge ut det gratis tack vare reklamintäkter. Eftersom jag missar så mycket reklam känner jag mig nästan lite skyldig till att företag tar till såna fula knep. Jag tror ändå att jag tycker att det är ok så länge man inte tar emot pengar för det och på så sätt blir ”skyldig” företagen något. De flesta börjar vänja sig vid produktplacering i TV och film, och så småningom kanske dold reklam i bloggar blir accepterat det också.

    • Alla har ju rätt att välja att undvika reklam. Ta t.ex. bara ”Ingen reklam tack” på brevlådor. Så jag tycker inte alls du ska känna dig skyldig 🙂

      Problemet, även om dold reklam skulle accepteras, är att det känns tråkigt för dem som bloggar ”oberoende” att bli misstrodda. Jag menar, många läser t.ex. recensioner just för att de vill ha recencentens egna ord, inte ord köpta av ett företag.

      • healthywealthywellness

        ”Jag menar, många läser t.ex. recensioner just för att de vill ha recencentens egna ord, inte ord köpta av ett företag.” Där har du en poäng förstås! 🙂

      • Precis. Är det dold reklam i var och varannan blogg, blir ju faktiskt recensionerna ganska meningslösa 😉

  12. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part six |

Kommentera

