Blanda märken och produkter

 

Lite spin off på förra inlägget:

Jag har ofta läst och hört när det gäller ansiktsprodukter att man ska hålla sig till produkter ur samma serie och/eller märke. Detta för att ingredienserna i produkterna ska kunna samverka med varandra och ge bästa resultat. För mig låter det som lite av ett försäljningsknep. Jag menar om rengöringen från märke A gör vad den ska, ansiktsvattnet från märke B fräschar upp och återfuktar som önskat och krämen från märke C ger mjuk hud och fin lyster, spelar det då någon roll att de inte är tänka att komplettera varandra?

Har själv testat båda varianterna, att köra på samma märke rakt igenom och att blanda märken och produkter hejvilt. Än har jag inte märkt någon skillnad, förutom att jag började sakna produkterna från Dr.Hauschka, som jag skrev i förra inlägget.

Är det så att man faktiskt får bästa resultat om man hittar en serie produkter av samma märke anpassade efter just ens egna hy? Vad har du för erfarenheter?

15 responses to “Blanda märken och produkter

  1. Min erfarenhet säger mig att det inte riktigt stämmer, inte på mig i alla fall.

    Det är sällan att en hel serie av *samma* produktlinje passar perfekt. Ibland kan det vara så att några produkter kompletterar varandra men kan lika väl ersättas av andra märken. Det gäller nog att lyssna till sin egen hud i det fallet.

  2. Pernilla/ekoenkelt

    Jag tror definitivt det är ett försäljningsknep. Just nu blandar jag och har en typ av rengöring & återfuktning på morgonen och en annan på kvällen, och det var längesen min hy var såhär fräsch!

    • Det kan nog vara så. Min hy är lika knasig och schizofren hur jag än gör.

      • Pernilla/ekoenkelt

        kan det inte bara va omställningen till kylan som spökar då?

      • Nja, tror knappast det. Märker ingen skillnad på mina utbrott av plitor och småfinnar beroende på klimat. Annars verkar åtminstone fuktbalansen vara riktigt bra just nu, trots kylan. Tror det är första vintern jag inte blivit helt sträv, flammig och fått torrfläckar så fort det blivit svinkallt ute. Men det tror jag beror på att jag lärt mig att använda icke uttorkande rengöringar och fetare krämer under den här årstiden.

  3. jag blandar jag oxå 🙂 och det är ingen skillnad men just nu har jag allting från dermanord förutom ansikts krämerna e från weleda kram

  4. Vill man blanda hejvilt tycker jag att man ska göra det, om huden ändå mår bra av det. Men kör man alla produkter från samma serie och märke så brukar ju speciellt dofterna vara synkade så att de passar ihop samt att de ofta innehåller samma örter och växtutdrag som ska jobba på en specifik hudtyp eller hudproblem och verkligen behandla huden på djupet.

  5. Jag blandar alltid hejvilt, är alldeles för nyfiken på nya produkter för att kunna hålla mig till samma märke och serie för länge:) Kroppsprodukter blandar jag mer än produker för ansiktet, kan vara för att min ansiktshud är rätt så känslig och kan få utslag om jag håller på och byter t.ex ansiktscreme för ofta.
    Har jag en kund som har ett specifikt hudproblem, som t.ex riktig acne då rekommenderar jag oftast att man kör alla produkter från samma serie och märke.
    /Ellinor

  6. Jag blandar också produkter och tycker att det i alla fall på min hud fungerar riktigt bra. 🙂

  7. Jag ska recensera lite produkter jag använt nyligen och när jag bytte hudkräm (och enbart den) så blev huden mycket bättre trots att jag fortfarande använda samma rengöring som innan 🙂

Kommentera

