5 snabba till M Picaut, Mette Picaut

M Picaut är en exklusiv serie ansiktsprodukter innehållande ingredienser med dokumenterad anti age-effekt, bl.a. havtornsfröolja och en kombination av lipo-peptider. Som jag berättade tidigare vann både Precious Oil och Nourishing Cleanser pris på TARA Beauty 40+ Awards i kategorierna oljeserum och rengöring lyx. Produkterna finns t.ex. att köpa hos Eleven.se, Hud & Kosmetik och Skönhetsfabrik, som just nu dessutom har 20% rabatt på M Picauts sortiment. Jag vet även att M Picaut har en egen webshop på gång.

alla_produkter

Så här svarade Mette Picaut på 5 snabba:

Hur föddes idén till företaget? 

Jag var mammaledig med andra barnet och hade länge tänkt lära mig om aromterapi och oljor. Har alltid brunnit för alternativ medicin (är utbildad i traditionell kinesisk medicin/akupunktör). Så jag lånade böcker på biblioteket, lärde mig röra ihop babyoljor och enklare saker som cerat. Blev totalt begeistrad och tillslut liknade mitt kök ett mindre eko-labb. Hade ett väldigt bra stöd från en vän till familjen som är doktor i kemi och som hade en egen naturlig serie på 80-talet. Hon var en stor inspiration och är det fortfarande.  

Vilken är er filosofi? 

Att alltid sträva efter att göra perfekta produkter. Drivkraften finns i en fascination för naturens naturliga ämnen kombinerat med ett intresse för vad den senaste forskningen kan prestera inom till exempel Anti Age. Sen älskar jag enkelhet, ”Less is more”. Långa krångliga meterlånga ingredienslistor som ingen förstår är inte min grej, jag försöker sträva efter att man ska förstå vad som är i produkterna. (Det finns till exempel en stjärna vid varje ingrediens, så att man snabbt får en överblick för vad som är ekologiskt odlat.) 

Hur väljer ni vilka ingredienser som ska ingå i era produkter?  

Det är ett helt team involverat. Jag diskuterar med min professor i kemi-vän, pratar med produktutvecklare i branschen och sitter alldeles för många timmar inloggad på hemsidor för råvaruprodukter. Det finns alldeles för mycket spännande att upptäcka och prova. Men jag är väldigt noga att testa allt i minst ett halvår innan de sätts i produktion. Kriterierna för att jag skall uppmärksamma en råvara är antingen att den har en viktig funktion och gör något alldeles exceptionellt för huden och ger resultat. Eller kriterium två; att den är en ekologiskt odlad råvara med de egenskaper som exempelvis mjukgörare, Booster, skydd eller näringsinjektion som vi letar efter. Vi försöker också hålla oss till havtornstemat. Det är med i alla produkter. Havtorn är ren magi för all känslig, torr och ömtålig hy, ger även fina resultat vid hudproblem. 

I vilken omfattning tänker ni på miljön om man ser till exempel transporter och förpackningar? 

Produktion och trycksaker, allt från etiketter till visitkort, är tillverkade här i Sverige. Förpackningarna är det enda vi inte har kunnat hitta på hemmaplan, de tillverkas i Europa. Vi försöker att använda mkt glas, dels för att det känns lyxigt, men också för att det är enkelt att återvinna.

Sist, men inte minst; vilka är er/a/ allra bästsäljande produkt/er/ och varför, tror ni? 

De har fått pris! Men det är så nytt, så jag vet knappt om det är officiellt ännu..jag åker till Stocholm den i november för att ta emot det! Så här skrev de:

”M Picaut har vunnit pris i Tara 2010 Beauty Awards 40+ för Skincare Nourishing Cleanser i kategorin ”Rengöring Lyx” OCH Precious Oil i kategorin ”Ansiktsolja Lyx”.” 

För att svara på din fråga; Jag får emellanåt tackmail från människor som berättar att deras hud blivit bättre, som hyllar serien. Det verkar som om många köper hela serien, alla fyra produkterna, så produkterna är ganska jämnt populära. Min egen favorit är serumet. Den har fått mest uppmärksamhet i pressen, av bloggare och skönhetsjournalister.  

Mer att läsa om M Picaut hittar du på hemsidan.

Jag har testat samtliga produkter i serien lite grann och tycker verkligen dom känns lyxiga. Precious Oil går inte av för hackor minsann, huden blir sammetslen och får en fin lyster. Dessutom är den oerhört dryg.

Har du testat någon av dem? Om inte, kan du kanske få möjlighet att göra det.

Håll utkik under dagen för då dyker ny tävling upp. Denna gång är det just Mette Picaut som bidrar med vinsten!

Kommentera

