Parfymfritt

 

Även om vi människor gillar att dofta gott är det inte alltid det bästa för vår hud. Visste du att flera av de naturliga doftämnen vi hittar i väldigt många ekologiska och naturliga produkter faktiskt klassas som de mest allergiframkallande ämnena? Läskigt va? Därför måste de också deklareras i INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients) det vill säga innehållsförteckningen. Läs mer om INCI här.

För en fullt frisk hud utgör doftämnena oftast ingen större fara, men för dig som lätt lider av obehag som klåda, torrhet, hudirritationer och fjällande hud kanske det är dags att vara lite extra uppmärksam på vad ansikts, -hår- och hudvårdsprodukterna egentligen innehåller. Oavsett vilka hudreaktioner du känt av i samband med din dagliga vård kan det vara värt att ägna några minuter åt att läsa texten på den här sidan. Där listas även topp 13 över allergiframkallande doftämnen. Tänk också på att små barns hud är känsligare än vuxnas.

Eftersom jag ofta skriver mycker om goda dofter hit och dit så kanske det inte är så intressant för dig som är doftkänslig eller till och med allergisk. Därför tänkte jag tipsa om parfymfria alternativ på den gröna skönhetsmarknaden. Då jag inte är någon expert kan jag inte garantera att överkänsliga personer tål samtliga ämnen i produkterna, just därför är det särskilt viktigt för dig som konsument att kasta ett extra öga på vad som döljer sig innanför det skyddande höljet.

PARFYMFRITT *

*) Dvs fria från doftämnen, naturliga som syntetiska

 

i+m Naturkosmetiks serie Freestyle – Ansikts-, hår- och kroppsvård. Finns bl.a. hos SoftSkin, Simply Pure och i i+m’s egna webshop.

Logonas serie Fri – Ansikts-, hår- och kroppsvård. Finns bl.a. hos Ren Skönhet och Simply Pure.

Laveras serie Neutral – Ansikts-, hår- och kroppsvård. Finns bl.a. hos Ren Skönhet och Feelunique.com.

Weledas Mandelserie – Ansiktsvård. Finns i de flesta välsorterade hälsokostaffärer och t.ex. Kicks. Du kan även köpa dem på nätet bl.a. hos Bodystore.com, Shopping4net och Healthme.

Estelle & Thild Fragrance Free samt Baby & Child – Ansikts-, hår- och kroppsvård. Finns t.ex. hos Kicks, i Kicks webshop hos Hud & Kosmetik och Hildur.se

W Lifestyle Organics serie Sensitive samt Baby Sense – Ansikts- och kroppsvård. Finns i deras egna webshop.

Urtekram No Perfume – Hår- och kroppsvård. Finns i välsorterade hälsokostbutiker och på nätet bl.a. hos Bodystore.com, Jordklok.se och Healthme.

Annemarie Börlinds serie ZZ Sensitive – Ansiktsvård. Finns i välsorterade hälsokostbutiker och på nätet bl.a. hos Bodystore.com, Shopping4net och Healthme.

Natuderms serie Sensitive – Ansiktsvård och kroppsvård. Finns t.ex. hos Eleven.se.

Zenba – Babysalva, babycreme och babyolja. Finns t.ex. hos Hud & Kosmetik och Eleven.se.

Pureskins serie Sensitive – Ansiktsvård. Face Cleaning Senvitive, Face Serum Sensitive, Lip Balm (övriga ansiktsprodukter konserverade med phenoxyglycerin). Finns i Pureskins egen webshop.

Dr.Hauschka Med – Bodylotion och intensivkräm.

 

Fyll gärna på med fler tips på parfymfria alternativ så lägger jag till dem. (Eller hojta till om jag skrivit fel nånstans). Har nu även en egen kategori som heter parfymfritt.

10 responses to “Parfymfritt

  1. Toppen! Jag har ju som du vet en aningens problem med dofter 😉 så jag ska syna listan och kanske klicka hem ett och annat.
    Nu ska jag ställa mig i köket med randigt förkläde och baka saffransbullar (som en riktig husmor). Ska bli riktigt gottigt och mysigt. Snön yr så härligt utanför fönstret.
    Ha en trevlig andra advent.
    Kram

    • Jo, jag tänkte bl.a. på dig 😀 Är själv sugen på body lotion från i+m. Har testat lite av de parfymfria ansiktsprodukterna från dem. De känns riktigt bra och doftar svagt, svagt av mandelolja. Annars gillar jag Estelle & Thilds parfymfria duschkräm för barn. Den är jättedryg och härlig.
      Låter som en riktigt mysig sysselsättning. Här ska vi åka på hockeymatch om vädret tillåter 😉
      Tack detsamma kära du!
      Kram kram

  2. Ja, det är verkligen inte helt lätt med dofter. Varken syntetiska eller så kallade naturliga. Tyvärr så går det inte att bara med inci se om det är den syntetiska varianten eller äkta … Inci säger tyvärr inte allt och tyvärr går det att luras.
    Det går heller inte att se utav vilken kvalité eteriska oljor är bara på att läsa en ingredienslista. Här skiljer de sig rejält!! Och många tillverkare som får till den här ”bubbelgums” doften har ofta gjort så kallade fraktioneringar. Med det menas att man bara tagit en del av en eterisk olja som man tycker luktar gott och blandat den med en bit av en annan. Då går oftast mycket av den terapeutiska effekten bort (och man eventuellt ökar risken för reaktioner) som de eteriska oljorna har. Det krävs ofta en skicklig näsa, kunskap och bra råvara för att komma ifrån hö doften 😉
    Och parfymfritt behöver ju inte heller betyda en mild produkt. Finns bland annat en konventionell serie på marknaden som gör mycket reklam för att de är parfymfria, som är enligt min mening (och andras) en av de mest aggressiva serier för huden som finns.
    Jag ser tyvärr alltför många som gör hudvård som inte har tillräckligt med kunskap då det gäller dessa oljor och hur de påverkar huden och varandra.
    I bland är det verkligen lämpligt att utesluta de eteriska oljorna och i bland så behövs de verkligen. Det finns många fina produkter som inte har eteriska oljor.
    Här snöar det också och bakas det idag , det luktar i alla fall hur ljuvligt som helst :-). Hoppas det blir fint väder så att det blir hockey för dig.
    Kramkram G
    p.s Tyvärr så ställer saffran till med reaktioner på överkänslighet inte minst hos doft allergiker.

    • Tack för intressant info! 😀
      Ja, det är lurigt det där med hur ”parfum” deklareras i INCI. Jag kan bli väldigt irriterad när jag läser om en produkt som verkar intressant och det sen visar sig att den innehåller syntetisk parfym 😦
      Har också märkt att naturliga tillverkare ibland bara verkar blanda hejvilt av sånt som låter bra, så det gäller att försöka sålla ut guldkornen. Något som verkligen inte är lätt!!
      Saffran som är så gott och doftar ljuvligt. Tur jag inte är allergisk mot det 😉

  3. Tack för ett bra inlägg! Jag är ganska överkänslig och brukar därför försöka vara försiktig med dofter.
    Pureskin tillverkar de flesta av sina ansiktsprodukter i både en doftande och en doftfri variant (de doftfria finns under namnet Sensitive), kolla in det på http://www.pureskin.se.

    Zenba är ett annat märke som också har parfymfria produkter. Jag kan inte svära på att alla produkter är det, men jag tror det med tanke på att de är både Svanenmärkta och godkända av danska astma- och allergiförbundet. Finns bl.a här:
    http://www.hudochkosmetik.se, http://www.eleven.se, http://www.simplypure.se

    • Kul att du gillar det 😀
      Pureskin vet jag har doftfria produkter, men eftersom jag helst undviker den typ av konserveringsmedel som de använder (phenoxyglycerin), så tog jag inte med dem. Likaså med Zenba som t.ex. använder sig av Sodium Coco-Sulfate i duschkrämen, vilket inte känns okej för min del. Men ska spana in Zenbas krämer för barn, dom kanske kan vara något. Tack för tipset! 🙂

      • Men det är ju inte alla produkter i vare sig Pureskins eller Zenbas serier som innehåller de ingredienserna, de övriga kan ju vara av intresse. Precis som Hannah precis skrivit på http://naturligtsnygg.wordpress.com/

      • Visst är det så. Kollar man ingredienslistan noggrant så kan man hitta guldkorn här och var, kanske t.o.m. där man minst anar det.
        Har helt missat produkter ur Pureskins serie som saknar både eteriska oljor och phenoxyglycerin, likväl som vissa kroppsprodukter från Zenba eller något annat märke. Jag uppdaterar när jag kollat vidare 🙂

  4. Pingback: Uppdaterat; Parfymfritt |

  5. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part six |

Kommentera

