3 i 1-rengöring

Eco Cosmetics Rengöringsmjölk 3 i 1, 125 ml för ca 79 kr hos t.ex. Ren Skönhet. Finns just nu hos Jordklok.se för endast 60 kr.

Liksom rengöringsgelén från samma märke ska denna rengöringsmjölk fungera för samtliga hudtyper. Vad 3 i 1 syftar till har jag inte riktigt fått klart för mig, har sett lite olika påståenden. ”Rengöra, fukta och vårda” är en variant, en annan är ”Mild rengöring, makeup-remover och vårdande”. Produkten är Eco Certifierad med ingredienser av 100% naturligt ursprung (vilket inte säger så mycket egentligen), 95.3 % av växtingredienserna och 16.5 % av det totala innehållet är från ekologiska odlingar.

Att Eco Cosmetics dofter och förpackningar ger apotekskänsla behöver jag inte skriva vidare om (läs tidigare recensioner). Rengöringsmjölken skiljer sig inte på något vis. Var uppmärksam på att Eco Cosmetics förpackningar bytt skepnad. Innehållet verkar dock vara i stort sett detsamma.

Konsistensen är något mellanting mellan mjölk och kräm. För att jag ska känna mig ordentligt rengjord behöver jag en rejäl klutt, vilket gör den ganska odryg. Till ögonmakeup är den, precis som många andra rengöringar av detta slag, ganska bra på att lösa upp, men svår att få bort. Jag tycker inte riktigt om att behöva bomullsrondeller för att få bort alla rester (vilket knappt går ändå).

Har använt den både morgon och kväll. Jag gillar verkligen att huden lämnas mjuk och len efteråt utan någon flottig hinna. Kvällstid vill jag gärna ha en ordentligt djuprengöring och riktigt känna hur gammal smuts löses upp, denna känns tyvärr inte tillräcklig. Min upplevelse är att huden blir lite igenproppad och att jag känt ett större behov av peeling och masker. Och då måste jag även tillägga att min hud kräver lite mer.

I det stora hela är min bedömning av Eco Cosmetics produkter att de är bra i förhållande till priset. För en ganska normal hy fungerar produkterna antagligen mycket bättre än på mig. Min hud är ganska ombytlig och kan vara både torr, småfet och känslig. Därför kan jag inte riktigt hålla med deras påståenden om att de är anpassade för samtliga hudtyper.

Bäst: Bra pris. Irriterar inte och efterlämnar mjuk och smidig hud.

Sämst: Önskar den rengjorde mer på djupet.

Betyg: 6 / 10

Motivering: Helt klart godkänd som rengöring, men kanske inte helt optimal för mig. Gillar verkligen att den känns vårdande istället för uttorkande och irriterande. Önskar bara att den inte försvann så på huden och hjälpte till mer på djupet. Okej doft, men trist förpackning.

INCI: Aqua, Lauryl Glucoside, Glycine Soja Oil*, Caprylic/Capric Triglyceride, Camelia Sinensis Extract*, Simmondsia Chinensis Oil*, Glyceryl Stearate Citrate, Glycerin, Olea Europaea Oil*, Sorbitan Stearate, Sucrose Laurate, Alcohol, Vitis Vinifera Leaf Extract*, Myrtus Communis*, Vitis Vinifera Seed Oil*, Sodium Hyaluronate, Xanthan Gum, Parfum (essential oils), Sodium Citrate, Citric acid, Tocopherol, Limonene.

*) Från ekologiska odlingar

Läs mer Om produktrecensioner under fliken överst i bloggen.

2 responses to “3 i 1-rengöring

  1. Hej Jenny!!
    Ser på bilden att du har en Urte Kram Crystal Deo. Har du provat den och vad tycker du i så fall?? På mig funkade den inte alls!! 😦

    • Hallå där! 😀
      Jag har bara testat den en gång och tyckte den kändes helskum. Men det är inte jag som vanligtvis använder den, utan min son som fått sin allra första deo. Han valde den alldeles själv och jag tror han gillar den 😉

Kommentera

