Mjukt vax från Sante

Sante Hårvax, 50 ml för 105 kr t.ex. hos Jordklok.se

 

Santes vax är tänkt att kunna styla en kortare frisyr och ge torra toppar vård och glans. Man har bl.a. använt sig av ekologisk kokosolja, lanolin och bivax.

Denna anspråkslösa lilla plastburk klickade jag hem från Tradera tillsammans med ett par andra stylingprodukter från Sante. Tanken var att min man skulle använda vaxet för att få lite rufs i sitt kortare hår. Det fungerade inte alls. Frisyren blev helt platt och jättetråkig.

Det är ju synd att en produkt bara ska stå och samla damm i hyllan, så nån annan får väl använda det då, tänkte jag. Eftersom det är väldigt mjukt och fint passar det utmärkt i lillemans halvlånga lugg som vi försöker spara ut. Jag gillar också att använda det för att få min långa lugg på plats, för att slippa små hårstrån som spretar och för fina toppar. Håret bli glansigt utan att bli fett, men man får passa sig så man inte tar för mycket eftersom vaxet är drygt. Det doftar också härligt, naturligt av kokos.

Vaxet känns väl inte direkt ”stylande” som jag tänker mig ett ”stylingvax”. Snarare mer för vård, glans och mindre spretigt och glatt hår, det är väl i och för sig också en slags styling.

Bäst: Håller stråna på plats och ger fin glans.

Sämst: För rufs bör man välja ett annat vax.

Betyg: 8 / 10

Motivering: Håller inte riktigt vad det lovar på kort hår, men håller långt hår på plats och ger fin naturlig look med mycket glans. Doftar gott och priset är väldigt rimligt med tanke på att det är så pass drygt.

INCI: Cocos Nucifera Oil*, Lanolin, Cera Alba, Simmondsia Chinensis Seed Oil*, Behenyl Alcohol, Sesamum Indicum Seed Oil*, Lecithin, Ascorbyl Palmitate, Tocopherol, Hydrogenated Palm Glycerides Citrate, Parfum (Essential Oils).

*) Ekologiskt odlad.

Kommentera

