Bok som granskar den gröna skönhetsindustrin

Precis vad jag väntat på!

För några dagar sedan läste jag på W Lifestyle Organics blogg att Carina Lagerstedt Nilsson skriver en bok som granskar den gröna skönhetsindustrin och ”Fusket på ekohyllan”. Helt fantastiskt med en bok liknande Den hemlige kocken, fast om ingredienser i naturlig och ekologisk kosmetika!

För att få bra underlag till boken tycker jag definitivt du ska hjälpa Carina med att fylla i ett kort frågeformulär som du hittar här: http://www.surveymonkey.com/s/G39GN2M

Boken har även en mycket intressant hemsida som jag tycker är väl värd ett besök.

http://www.carina-lagerstedt-nilsson.se

Jag längtar!

11 responses to “Bok som granskar den gröna skönhetsindustrin

  1. Vi är nog många som längtar!! Jättebra att du skriver och uppmärksammar bloggläsare på detta!! 😀
    Och frågeformuläter var ju busenkelt att fylla i och tog mindre än en minut!! 😀

  2. Åh, jag längtar också! 🙂

  3. Jajjaemen. Det är ifyllt och ivägskickat för några dagar sedan. 🙂

  4. Jag instämmer med er andra! Precis vad jag väntat på. Det blir väl som med Mats-Eric Nilssons böcker, jobbig men nyttig läsning.

  5. Det här med att vara naturlig är inte helt lätt, suck. Gick igenom listan på ingredienser man ska hålla utkik efter och undvika på hennes sida. Inte en enda av mina ”naturliga” produkter klarade sig. Inte ens 100% Pure.
    Frågan är var man ska dra gränsen? Vad är ok och vad är inte? En bok behövs helt klart. Men det börjar bli jobbigt det här, man tror att man har minskat hudens och kroppens utsatthet av farliga ämnen och så visar det sig att man bara ersatt dessa ämnen med andra farliga. Jag känner mig oerhört förvirrad 😦

    • Jag kan meddela att det inte är många av mina produkter heller som klarar sig om jag går på den listan 😉 Om man ser till hennes lista så handlar det ju inte så mycket om påverkan på huden, utan mer hur ämnena framställs osv. Listan är gjord utefter försiktighetsprincipen, typ – det som kan vara skadligt som vi inte vet tillräckligt mycket om är det bättre att unvika.
      Om du även går in och kollar ämnena på Skin Deep så kan du ju se vad man kommit fram till i studier vad gäller påverkan på huden och kroppen 🙂

  6. Louise: Vi kan bilda klubb…! Det ÄR oerhört förvirrande och irriterande!!
    Jag tar oftast det säkra före det osäkra och smörjer in mig med ekologiskt kokosfett och kallpressade ekologiska oljor, men ibland känns inte det tillräckligt…! Sen har vi ju allt skit i schampo, balsam, tandkräm och annat som är svårt att vara utan…! *Suck* Redan Strindberg tyckte ju att det var synd om människan. Han skulle bara veta hur det är nu….!! -_-

    • Visst är det jobbigt! Men det finns ju märken hon listat på sin sida som t.ex. Natures Paradise, Akamuti och W Lifestyle Organics som är helt rena. Helt plötsligt fick man inte så många produkter att välja mellan, vilket kan vara ganska skönt för en med beslutsångest..haha.. Jag vet att föreläsaren Nisse Simonsson (om du känner till honom?) sa att vi människor blir förvirrade av att ha för många valmöjligheter, så man kanske ska se det hela som något positivt 😀

      • Nej, jag tror inte jag känner till Nisse Simonsson, men han verkar ju vara en smart kille!! 😀 Det stämmer nog att vi människor blir förvirrade av alla val!!
        Och inget negativt som inte har något gott med sig, brukar man ju säga!! 😀

  7. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part six |

Kommentera

