Härligt med ångbad!

Förra helgen testade jag ansiktsångbad för första gången. Ångan hjälper till att öppna porerna och rengör på djupet, med en rosig klar hy som resultat. Dr.Hauschkas variant innehåller alkohol så de första ångorna fick jag undvika eftersom det stack i näsan. Men sen var det SÅ skönt och avkopplande. Jag riktigt kände hur smutsen rann ur porerna på mig.

Efteråt skulle man egentligen lägga en lermask från Dr.Hauschka, vilken jag inte hade hemma så det fick bli en från Rosenserien istället.Vet inte om jag inbillade mig, men tyckte huden såg renare och fräschare ut än vanligt med mindre synliga porer. I alla fall kändes det så. Jag kommer absolut göra ångbad fler gånger, om inte annat för avkopplings skull. Men då blir det nog ett hemmagjort recept. Hittade detta från boken Lisens Örtspa som passar utmärkt nu i juletider:

  • Fyll en kastrull med 1 liter vatten och lägg i en liten grankvist. Lägg på lock och ställ på spisen.
  • Låt kastrullen stå på plattan tills vattnet nästan börjat koka upp, dra den sedan åt sidan.
  • Låt stå ca 10-15 min och fyll sedan vätskan i en skål eller bunke av lämplig storlek.
  • Täck huvudet med en handduk, luta ansiktet över och njut av ångorna och den härliga doften!

Vill du testa Dr.Hauschkas ångbad med örtextrakt så finns det t.ex. hos Bodystore.com för 179 kr eller i Dr.Hauschkas egna webshop för 202 kr och då ingår frakten. Flaskan innehåller 100 ml. Finns även att köpa en provflaska för 25 kr.

4 responses to “Härligt med ångbad!

  1. Ångbad är så underbart, men något jag unnar mig alltför sällan…Smörj gärna ansiktet med lite jojobaolja innan så finns det ingen risk för att huden blir uttorkad, plus att oljan då går in i porerna och gör sitt jobb!

  2. Hm ångbad har jag faktiskt aldrig gett mig in på. Kanske man borde testa?

Kommentera

