Hur handlar du?

Visst är det lätt att lockas av massiva reklamkampanjer? Stora, vackert utformade skyltar som talar om för oss att vi behöver just DEN DÄR produkten. Den är oumbärlig.

MEN, när det kommer till naturkosmetiken så är reklamen ganska obefintlig (i alla fall där jag bor). Inte ser vi en hel vägg på en busskur täckt med en megabild på ett vackert ansikte och en naturlig mascara. Det har jag inte ens sett i större städer. Varför gör vi inte det? Är naturkosmetiska företag måna om att inte lura kunden till köp genom förskönande reklam? Tror inte det. Min gissning är att en stor del i sammanhanget är pengar. Eller vad tror du?

Vi har alla olika anledningar till varför vi väljer naturligt och ekologiskt, men vad jag funderat över är hur vi väljer produkter som vi gör. Varför JAG väljer som jag gör. Det finns ju faktiskt ganska mycket olika märken och produkter att välja mellan. Ibland köper jag ju t.o.m. produkter som står nästintil oanvända i badrumshyllan. Inte för att de är dåliga, utan för att jag helt enkelt inte har nån användning för dem. Men varför köper jag då?

Jag tror att jag lätt lockas av nedsatta priser och specialerbjudanden. Känslan av att göra ”ett fynd”. Det har hänt otaliga gånger att jag klickat hem något jag hittat när jag suttit och slösurfat bara för att det är bra pris. Vissa saker har kommit väl till användning, andra inte. Minst sagt onödigt. Det bästa för mig är att göra en lista med sånt jag verkligen behöver och sedan hålla mig till den. Men hur väljer jag vilka produkter inom respektive kategori? Pris? Innehåll? Goda recensioner? Målande beskrivningar? Vackra förpackningar? Spännande nyheter? Jag vet faktiskt inte säkert, men förmodligen en blandning av alltihopa. Och då drar jag slutsatsen att faktiskt även jag är en ganska lättpåverkad konsument. Vilket också gör mig lite småirriterad på mig själv.

Har du funderat över vilken typ av konsument du är? Är du konsumenten på jakt efter en bodylotion innehållande sheasmör och aloe vera p.g.a. av deras positiva egenskaper, med doft av vanilj och inget vatten på förstaplatsen i innehållsförteckningen? Eller letar du upp produkten med den allra läckraste beskrivningen, snyggaste förpackningen tar en snabbkik på innehållsförteckningen som ser hyfsat okej ut, och köper produkten för att den tillfredställer annat hos dig än bara torr hud? Eller för all del, köper den billigaste bodylotion du hittar och som utger sig för att vara helt naturlig?

Det finns inget rätt eller fel, men för mig var det ganska intressant att ta mig en funderare över varför jag handlar som jag gör. Det är ju inte precis den typ av konsument JAG egentligen vill vara. Lyxiga förpackningar och bra innehåll till rimliga priser är vad jag egentligen vill ha, ändå lockas jag att köpa annat.

Är du den typ av konsument du vill vara?

9 responses to “Hur handlar du?

  1. Jag påverkas inte av reklam på stan. Däremot letar jag gärna upp information om produkter som jag är intresserad av på nätet, eller som jag har sett hos någon bloggare. Får jag inte testa exempelvis en ansiktsmask eller hudkräm innan köpet, så blir det inget köp. Avskyr nu för tiden att köpa grisen i säcken.

    Nagellacksfärger och hållbarhet på lack är nog det enda jag blir besviken på nu för tiden. Resten av mina inköp har fått godkänd eller mycket väl godkänt av mig, just för att jag testat produkten innan köp, eller fått väldigt bra tips på nätet.

  2. För mig är det superenkelt: Jag AVSKYR att shoppa!!! 😀
    Dessutom har jag väldigt få skönhetsprodukter och det jag har har jag till stor del tillverkat själv, eller köpt på rekommendation från nån jag litar på!
    IBLAND kan livet vara enkelt…!! 😉

  3. Just nu handlar jag inte så jättemycket, eftersom jag är föräldraledig och budgeten lite begränsad. När jag handlar är det för att ersätta en produkt som tagit slut och oftast har jag bestämt i förväg vilket märke jag ska köpa. Men sen är det klart att jag påverkas av erbjudanden… är det fri frakt över ett visst belopp så slinker det ju ner någonting som gör att jag kommer över det beloppet. Eller får jag med en gåva om jag köper två produkter så gör jag det, för jag vet ju att jag kommer att använda båda två.

    Tyvärr har jag väldigt få vänner som är intresserade av naturlig hudvård, så jag får inte många tips om märken och produkter den vägen. Jag hittar mer inspiration i tidningar och på bloggar.

  4. Jag är konsumenten som köper det jag ALLTID har köpt och får nästan panik om de slutar att tillverka en speciell deo eller inte om min vanliga tandkräm inte finns i den storleken jag är van vid. Beträffande smink så köper jag Maybelline-mascaran och kajalpennorna på H&M och resten på Make Up Store. Vid ett tillfälle då min foundationfärg var slut på MUS gick jag över till FACE Stockholm för att köpa en liknande. Det visade sig dessvärre att jag inte tålde den och jag förbannade mitt inköp i dagar samt fick vatten på min inrutade kvarnjävel. 😉

    • Haha..det låter ganska bekvämt ändå, inte när något du gillar försvinner förstås. Du är trogen av dig 😉
      Jag var mer av den trogna typen förr i tiden 😀

Kommentera

