Rå hudvård

Jag ska erkänna att jag inte är särskilt insatt i det här med s.k. Raw Food. Och har väl inga planer på att övergå till någon raw food-diet heller. Helt ekologisk och naturlig raw hudvård låter däremot mer intressant. I den här butiken hittade jag ett finfint sortiment av produkter från Raw Gaia. Någon som testat eller som beställt något annat därifrån?

Så här står det på deras sida om raw food:

Vad innebär Raw Food? 

Raw Food (eg. rå mat) är ett begrepp som spridit sig globalt, och som idag betecknar vegetabilisk föda som aldrig hettats upp över ca 40 grader celsius. Ibland stöter man också på termen ”levande föda”, eller ”living food”. I stort syftar de olika begreppen till samma sak. Det specifika med just ”levande” föda, är att man avser livsmedel som är enzymatiskt aktiva. Jämför exempelvis en mandel och ett äpple – om de ej varit upphettade är de båda råa, Raw Food, men mandeln är inte ”levande” på samma sätt som frukten, eftersom den fortfarande har enzymhämmare. Om mandeln emellertid blötläggs, börjar livet i den att gro och den blir mycket mer näringsrik och lättsmält för kroppen. Att äta ”levande” Raw Food är alltid att rekommendera.
Skulle ju vara intressant att veta om levande hudvård fungerar lika bra på huden som levande mat sägs göra i kroppen.
7 responses to “Rå hudvård

  1. Det låter som ett jättefint och bra helt naturligt och helt ekologiskt märke. Precis så som man vill ha det:)

  2. Jag har Raw Gaias MSM Beauty Cream och jag gillar den. Den skiljer sig dock mycket från andra hudkrämer jag provat. Det krävs bara ytterst liten mängd och det kan vara svårt att dosera rätt. Det tar lång tid för den att gå in i huden (oftast måste man torka bort lite med en servett) så jag använder den endast till natten.

    • Kul att du delar med dig 🙂 Har du testat att använda den på fuktad hud? Jag vet själv att det kan vara lätt att dosera för mycket av en mer trög kräm eller olja. Är huden fuktad behövs inte lika mycket för att kunna fördela i hela ansiktet. Krämen/oljan absorberas också lättare av huden i kombination med fukt.

  3. Jodå, jag applicerar på fuktad hud eller tar några droppar vatten i händerna innan jag masserar på krämen :-). Tycker dock att den fortfarande är för oljig att bära under make-up (och jag använder ändå mineralsmink).
    Har inte testat Trevarno eller Spiezia men jag tänker mig att de har liknande konsistens.

  4. Pingback: Smygtitt på rå hudvård |

Kommentera

