Svar på frågor del 3

Jag undrar vilken din favoritbok är

 Jag är så grymt dålig på att komma ihåg både böcker jag läst och filmer jag sett, även om jag tyckte de var riktigt bra. Jag är heller ingen sån som läser böcker om och om igen för att de är så bra utom möjligtvis faktaböcker för att uppdatera mig.

En bok som i alla fall lämnade stort avtryck är ”Tid är allt jag har” av Sunny Jacobs. Den handlar om hennes kamp om rättvisa efter att hon och hennes pojkvän blivit oskyldigt dömda till döden. En otroligt gripande och samtidigt inspirerande bok som jag faktiskt kan tänka mig att läsa igen. Tyvärr har jag inte den själv och har bara hittat den på engelska (”Stolen time”) på nätet.

 Vilket är det bästa schampot du testat förutom JMO?

Hittills har jag inte provat så många olika naturliga schampon. Och tyvärr inget annat som varit riktigt bra. Rasulschampot från Urtekram är det näst bästa, men även om håret inte blir torrt och tovigt, så gillar jag inte att det ganska fort blir fett. Hade jag tvättat håret varje dag hade det funkat bra, men jag försöker helst dra ut på det så mycket det går.

 Finns det bra ekologiskt/naturligt hårfärg eller toning som täcker bra gråa hårstrån för att jag har en del?

 Ärligt talat har jag faktiskt ingen aning vilka som funkar. Jag färgar inte håret längre och har aldrig ens testat någon naturlig hårfärg.

UPPDATERAT: Kunniga Gabriela berättade att Tints of Nature inte alls är så naturliga som de vill ge sken av, tyvärr. Läs mer i kommentarerna.

Tints of Nature har jag hört ska vara bra och det står även på t.ex. Bodystore.com att färgerna ska täcka grått hår. Där finns också flera recensioner från nöjda kunder. Innehållsmässigt är det väl inte särskilt naturligt, men bättre än konventionella alternativ.

Vill du har mer naturligt baserade färger så finns t.ex. Logona hos Simply Pure och hos SoftSkin hittar du hårfärger från Sante. Du kanske kan maila webbutikerna och höra hur täckande färgerna är. Eller kanske är det någon av er som vet?

Min dotter har alltid problem att kamma håret, speciellt när hon har tvättat det, det trasslar till sig hela tiden och det gör ont när man ens försöker kamma ut det. Nu undrar jag om det finns någon produkt, som t.ex. spray el. liknande som hjälper att reda ut trasligt hår för hon behöver det verkligen?

Min första tanke är om hon något balsam som är riktigt bra? Eller blir håret trassigt ändå? Mitt hår kunde också vara supertrassligt om jag inte använde riktigt bra balsam. John Masters balsam har jag ju tipsat om tidigare.

Om hon ändå har problem så finns det naturligt spraybalsam som ska göra håret lättare att reda ut. Jag har t.ex. sett att Clearlife.se har ett balsamspray från Aubrey Organics och två olika från Natures Paradise.

 Någon annan kanske har några tips?

13 responses to “Svar på frågor del 3

  1. Jag kammar/borstar alltid håret på både mig och barnen medans jag/vi har balsam i. Sen är det bra om man inte rufsar till håret när man handukstorkar det och inte heller borstar håret medans det är blött. Jag tycker i alla fall att det går lättare så!

    • Har många gånger tänkt på det där med att ta med mig borsten in i duschen, men glömmer alltid. Nu spelar det inte så stor roll när håret ändå är ganska kort, men jag ska minsann komma ihåg det när jag sparat ut håret igen 🙂

      Sen brukar ju inte håret bli så tjusigt om man sover med blött hår – Hallå skatbo! 😀

  2. Jag har en borste som alltid ligger på badkarskanten, så det gör inget att jag har dåligt minne!! 😀
    Att lägga sig med blött hår har oftast motsatt effekt på mitt hår! Det brukar faktiskt bli riktigt bra frilla!! 😀 Om det inte blir katastrof – men det är inte lika ofta!! 😀 Men jag har ju långt hår…!

  3. Jag tycker annars att McUrths Schampo brännässla är bra! (Har inte testat de andra varianterna) 500ml för sisådär 65kr på en lokal hälsokost 🙂

  4. Jeg bruker børsten Tangle Teezer på mine barn ,og den gjør susen i både vått og tørt hår 🙂

  5. Jag gillar Simply Organics schampo och balsam, finns på Bodystore. Inte jättebilliga men väldigt dryga. Jag tvättar håret varannan dag och då räcker en flaska ca 9 månader. Sist jag köpte balsamet var det inte riktigt lika bra som tidigare, det var tunnare i konsistensen och med en annan lukt, men det fukar fortfarande bra. Tidigare har jag provat Rosenseriens schampo (har för mig att de inte hade något balsam utan ansåg att det skulle räcka med schampot, och det gjorde det inte) och Dr Hauschkas schampo och balsam, men det blev bara trassligt och svårkammat. Vet inte riktigt om det blir Simply Organics igen nästa gång, eller om jag ska prova Estelle & Thild.

    • Oj – 9 månader! Inte illa, låter ju riktigt bra. Jag är glad om det räcker i 2-3 månader, men då har jag rätt tjockt hår också.

      Rosenseriens schampo vet jag innehåller sulfater, så det kanske är förklaringen till att det inte funkar. Råkade själv göra misstaget att köpa en flaska i höstas, men som tur var upptäckte jag sulfaterna i innehållsförteckningen ganska snabbt efter jag handlat och fick lämna tillbaka schampot 🙂

  6. Jo, en sak som jag också trott. Att tints of nature skulle vara ett bättre alternativ… inci tyder inte på det 😦 jätte tråkigt!!

  7. Ja, mycket tråkigt. Jag trodde det också, och inte minst hoppats. Hade hudvårdsklienter som testat, och en som hade fått helt sårig hårbotten. Då tog jag och tittade lite närmare…

Kommentera

