Vägen till friskare hud

Jag hade egentligen tänkt bidra med några rader om tips för friskare hud efter jag läst den här boken. Tyvärr var det kö på boken på bibblan så jag fick endast låna den i två veckor och annat kom emellan så boken fick stå åt sidan. Läste ett femtiotal sidor i alla fall och resten skummade jag igenom.

Den känns väldigt lättbegriplig. Trots att den tar upp hudens uppbyggnad med halvt om halvt främmande ord och termer, så lyckas jag ändå skapa mig ett litet hum. Mestadels tar den upp olika faktorer som påverkar oss och som sedan yttrar sig på vår hud, såsom kost, motion, stress, rökning och solning. Mycket kände jag redan till, men tycker man får en bra översikt och en bra påminnelse om vad som är viktigt för att vi ska må bra. Mår insidan bra, mår oftast huden bra.

Nu funderar jag över om jag faktiskt ska beställa hem boken, så jag kan göra en lista med lite påminnelser till mig själv; att äta mer nyttiga fetter, antioxidantrik mat, att ta mig en liten promenad varje dag och att hålla stressen på en lagom nivå. Tycker absolut boken känns läsvärd för den som vill ha en bra genomgång. Visste du förresten att tomater ger ett visst solskydd?

Boken är skriven av Helena Nyblom och finns t.ex. hos Adlibris.se för 174 kr.

5 responses to “Vägen till friskare hud

  1. Härligt, tror också att den är lättillgänglig och trevlig.
    Du kanske kan önska dig den i julklapp?

  2. Kan verkligen rekommendera både den boken och även hennes bok om kostens betydelse för hormonsystemet i kroppen! // E

    ps: det är lykopenet i tomaterna som är så fantastiskt, och ger både cancer- som solskydd! Många forskare rekommenderar en daglig dos av upphettade tomater, t ex tomatsås eller ketchup!!

  3. Precis, nog för att jag visste att tomater var nyttigt, men inte SÅ nyttigt 😉

  4. Gillar den boken skarpt och har den hemma.

    Svar: I början blev mitt hår också helkonstigt av Bentley organics schampo. Jag fortsatte dock med schampot, mest för att jag är envis och för att jag hade hört att det kunde ta ett tag innan håret vant sig. När jag nästan gjort slut på en hel flaska blev håret fint och blankt. Det kändes mjukare än det varit på mycket länge och nu verkar det fortsätta att vara så. =)

Kommentera

