Misshandlat min hud lite

Inte riktigt, men nästan. Jag blev så himla trött på att huden ser så oren och tråkig ut. Förutom ett våldsamt klämparty (i duschkabinen med rena fingrar), så fick jag tag i min ansiktsborste, typ som denna från 100 % Pure:

Jag har inte riktigt förstått meningen med borsten, den rivs och känns mest obehaglig. Tydligen ska den rengöra, exfoliera och sätta fart på cirkulationen. Men usch, jag blev alldeles röd, i och för sig också väldigt len.

Brukar du använda ansiktsborste? Är det bra eller dåligt egentligen?

Misstänker att mitt problem med tråkiga plitor och pormaskar delvis beror på att jag inte har någon riktigt bra fetare ansiktsrengöring som verkligen rengör på djupet till kvällsproceduren. Nu är ricinoljan slut också, så det är väl dags att ge sig ut på jakt . Inga av rengöringarna i hyllan känns optimala just nu.

4 responses to “Misshandlat min hud lite

  1. Apropå ost som jag skrev om i ett inlägg för ett tag sen. Har du testat att byta ut vissa ”födoämnen”? Vissa får ju finnar av apelsin, tex? Du använder ju ganska mycket rena produkter och verkar noga i dina rutiner så man börjar ju misstänka att dina plitor är något som kommer inifrån? En kompis till mig tål inte vete och så fort hon slarvar syns det på huden. Just a thought!

    God Jul och Gott Nytt År!

    • Jo, vad gäller plitor och finnar så tror jag att de mestadels kommer inifrån. Dom har varit mer envisa på senare tid bara och det enda jag kan komma på att jag ändrat i kosten är att jag slutat med kött. Men sen har jag slarvat jag en del med maten och inte ätit särskilt mycket om dagarna, så jag försöker skärpa till mig lite. Vi får väl se om de blir någon bättring, annars får jag kanske prova att utesluta vissa födoämnen, ost t.ex. 😉 Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt ätit mer ost än vanligt efter jag slutade med kött. Kanske är det som är boven. Usch, hemska tanke! Jag som älskar ost.

      Önskar dig också en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Beauty-år 😀

  2. Jag tycker också att ansiktsborstar är alldeles för irriterande och grova för ansiktet, tror faktiskt inte att det är bra!
    Dessutom samlas det ju lätt bakterier i sådana borstar som försämrar hyn.
    Svårt att rengöra dem ordentligt!
    Kosten spelar ju absolut roll och tyvärr ost ofta 😦
    det märker jag tydligt själv och försöker just därför hålla mig i från ost, i allafall vanlig ost, get och fårost går bättre 🙂
    Men det kan ju mycket väl vara så att du är extra stressad nu inför julen och det med…stress ger ju ofta sämre hy det också 😦
    Jag skulle skippa peeling och ansiktsborste i minst en vecka nu så att du inte irriterar och sprider runt bakterierna i ditt klämda ansikte.
    Lycka till!

    • Nä, det blir inget mer rivande i huden under kommande vecka 😉 Men idag ser huden faktiskt riktigt fin ut.
      Har funderat över om stress kan vara en orsak, men jag är inte stressad alls konstigt nog. Tror nog mer på osten isåfall, tyvärr 😦

Kommentera

