Ställde frågor till Weleda om alkohol

Fina Ellinor var snäll och bollade lite tankar med mig angående alkohol i hudvård i det här inlägget på hennes blogg. Vissa säger att det är uttorkande, andra inte.

(Ekologisk ”Good ol’ Sailor Vodka” i PET-flaska)

 

Jag tänkte att det även kan vara intressant att höra vad tillverkare av naturkosmetika har att berätta om valet av alkohol i produkterna och hur man testar att alkoholen inte är uttorkande m.m. För att få lite klarhet i det hela skickade jag ett mail till Weledas kontor i Sverige.

Dessa intressanta svar fick jag av Maria Bichel, Product Manager:

Jag förstår precis din fråga. Jag har själv en bakgrund inom konventionell kosmetik och arbetade t.ex. under flera år som utbildare på Estée Lauder. Så jag vet att frågan om alkohol och dess vara eller icke vara är omdiskuterat bland konsumenter. Inom naturkosmetik används alkohol många gånger dels för att utvinna växtextrakt (då man med alkohol får ut så många olika ämnen, både vatten- och fettlösliga) men också för dess konserverande effekt på produkten och man slipper då använda syntetiska konserveringsämnen. Alkoholen Weleda använder kommer från ekologisk säd i Italien.

Många gånger är det lätt som konsument tänka att ”är det alkohol i en produkt = uttorkande”. Det är dock ett vanligt missförstånd att automatiskt sätta ett likhetstecken däremellan då det beror på fler faktorer än så. För det första används inte alkoholen som en isolerad ingrediens utan är en del av en hel formula. Kunder glömmer ofta bort att det inte är effekten av en enskild ingrediens som ger effekten av produkten utan formulan ihop som samverkar till resultatet.

Det som är viktigt att komma ihåg när man pratar om olika ingredienser är i också dess koncentration och mängd. Ett exempel som visar på det: Ämnet glycerin, vet de flesta är ett ämne som hjälper till att bevara kvar fukten i huden, därför ser man det ofta som en ingrediens i hudvård. Men, den har bara en fuktbevarande effekt om den understiger en viss procent. I högre halt fungerar den tvärtom! Det är alltså alltid en fråga om koncentration, precis som med konserverande alkohol!

Vi testar alla våra produkter dermatologiskt och på ett oberoende institut. Därifrån får vi sedan testresultaten av både allergi och effekt.

För att bara ta något exempel. Vårt nya serum, Pomegranate Firming Face Serum visade + 30 % i ökad fukthalt efter bara 30 min! Almond Soothing Facial Lotion + 45 % har hudens fukthalt ökat med efter 4 veckor, Almond Soohing Masque, ökad fukthalt med + 53 % efter 1 h och + 33 % efter 24 h.

Dessa är sådana resultat vi får tillbaka. Då är det produkter vi konserverar med alkohol. Hade vi haft produkter som torkade ut huden så hade vi garanterat drunknat i reklamationer efter att ha funnits 90 år på marknaden och, jag kan säga att under mina 3 år här har jag aldrig haft en enda reklamation som har handlat om det.

Jag har som sagt själv använt både konventionell hudvård och naturkosmetik och jag har tvärtom mindre torr hud idag. I naturprodukter använder man så mycket vegetabiliska oljor som är bra på att stärka hudens naturliga barriär så det är en förklaring till att man tvärtom upplever att huden känns mindre torr efter användning av naturliga produkter.

Tack Maria! Nu blev jag, och förhoppningsvis ni andra, lite klokare på detta med alkohol i hudvård.

6 responses to “Ställde frågor till Weleda om alkohol

  1. Bra fråga – bra svar!!

    • Ja, det verkar råda lite allmän förvirring just kring alkohol i hudvård. Sen är det i och för sig inte så lätt att själv veta VILKA produkter med alkohol som inte är uttorkande. Man får väl prova sig fram helt enkelt.

  2. Precis upptäckt din blogg. Jätte bra inlägg! Jag älskar märket Weleda. God jul!

  3. Pingback: Frågan om alkoholens vara eller icke vara? - EKO princess

  4. Pingback: Gröna Beautyåret 2010, part six |

Kommentera

