Högskolestudier

Eftersom jag inte har så mycket annat att göra, som att ta hand om tre barn, hus och hem, blogga och läsa om naturlig och ekologisk skönhet, kan jag ju passa på att samla några högskolepoäng när jag ändå ”bara” är mammaledig.

Mja, vi får väl se hur ambitiös jag orkar vara, men har i alla fall bestämt mig för att börja läsa två kurser på distans, kvartsfart. En av dem är inom biomedicinsk vetenskap och heter Växtbaserade läkemedel. Nu är den främst inriktad på läkemedelsdelen och jag har inte för avsikt att bli någon som pysslar med alternativmedicin. Men förhoppningsvis får jag lära mig lite mer om de olika växternas egenskaper och påverkan på vår kropp.

Det här är ”huvudboken i kursen:

Och den här boken är också rekommenderad läsning:

Har du läst någon av dem?

Andra kursen jag tänkt läsa är en Grundkurs i Miljövetenskap. Mitt intresse sträcker sig ju inte enbart till skönhet utan också till miljöfrågor. Vilka problem som finns, miljöarbete och hållbar utveckling. Verkar mycket intressant, så dessa två kurser blir nog en bra kombo.

Hinns det inte med är det ju bara att lägga ner. Något intressant får jag säkert med mig i bagaget i alla fall.

13 responses to “Högskolestudier

  1. Åh vad roligt det låter! Jag har inte läst någon av böckerna men det ska bli roligt att följa!

  2. Låter jätteintressant! Vilken högskola är det du ska läsa på?

    • Båda kurserna är på Linnéuniversitetet. Skönt att de är på samma så man förhoppningsvis slipper ha koll på hur flera olika sidor och plattformar funkar 🙂

  3. Lycka till! Låter riktigt intressant!!
    Du vet väl att Dr Phil sagt nån gång att en ”stay at home mom” gör ett arbete motsvarande minst 2 heltider….!! Det gäller att prioritera så det blir som man vill!! 😀

    • Tack Anneli! Haha..nä, det har jag inte hört. Men att prioritera rätt är A och O, och jag prioriterar INTE att putsa fönster och svabba golv 😉

  4. Vad spännande Jenny! Själv ska jag försöka utbilda mig till ekologisk aromaterapeut på sidan av mitt jobb. Min chef har gått med att betala en del, och jag har velat göra det i över 10 år nu. Nu är det dags!

  5. You go girl! Fytoterapi verkar riktigt spännande. Ser fram emot insatta inlägg i dessa ämnen under året.

  6. Härligt!! Älskar fytoterapi och jag har också boken Functional Foods. Spännande att få läsa mer om detta! 🙂

Kommentera

