INCI-granskning

När jag recenserar produkter skriver jag numera alltid ut INCI/ingredienslistor. Detta för att man själv ska slippa att behöva leta om man är intresserad av vad produkten egentligen innehåller.

MEN, en INCI-lista kanske inte säger så mycket för den som inte är hyfsat insatt. Sedan ett tag tillbaka har jag funderat över att skriva ett separat inlägg efter produktrecensionen där innehållet på senaste produkten gås igenom och förklaras lite närmare. Då vill jag så klart veta om det finns något intresse, så jag inte sitter och skriver helt i onödan.

Så vad säger du? Är du intresserad av en genomgång av recenserade produkters innehåll?

13 responses to “INCI-granskning

  1. Jättebra idé Jenny! För de flesta är nog inci-listorna som rena grekiskan. Jag brukar skriva svensk innehållsförteckning i mina produktrecensioner om det går att få tag på, men oftast blir det inci på latin. Och hur många kan egentligen latin?

    • Kul att du tycker det! Tror inte vi är så många som har koll på latin, men jag måste nog ändå säga att jag oftast föredrar INCI. Just eftersom det är så lätt att maskera dåliga ingredienser. Ta t.ex. ”försåpad kokosolja”. Det kan vara flera olika saker bl.a. mindre trevliga sulfater som gömmer sig bakom detta. Men annars, låt säga, extrakt från grönt te, så är ju det lättare att förstå än camellia sinensis extract t.ex.

  2. Funderar på att ha både svensk innehållsförteckning och latin-inci när man recenserar produkter, för då ser man direkt vad det är för ingredienser+ att man lär sig lite latin:)

  3. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAa, gärna! ❤

  4. Ja absolut! Om mina favorit-bloggar vill göra mig den tjänsten så vore det oerhört intressant och lärorikt.

  5. Tokbra idé!! Skriv gärna då om en ingrediens är naturlig eller kemiskt framställd!! Ju tydligare desto bättre, och på så sätt har man ju en chans att lära sig att själv tyda INCI-förteckningen när man står där i affären och ska köpa en produkt!

  6. Absolut! Skriv på bara!

  7. Ja tack! Väldigt gärna!

Kommentera

