Orientaliskt doftande toner

Afriteaque Rooibos Toning Spritzer, 200 ml för 205 kr hos Eleven.se.

 

”Mild och uppfriskande. Använd varje morgon och varje kväll efter rengöring eller vid behov under dagen för att vitalisera huden. Den kompletterar din rengörings rutin, jämnar ut fina linjer, mjukar upp och ger en fräsch, strålande hy.

Afriteaque Rooibos Toning Spritzer innehåller unika Rooibos-extrakt som stimulerar hudens naturliga cellulära förnyelse process och begränsar aktiviteten av fria radikaler som orsakar åldrande.”

Att den jämnar ut fina linjer är inget jag märkt av, men den känns behaglig på huden och ger en svalkande och uppfriskande känsla. Huden känns ordentligt återfuktad och redo för crème eller olja. Vid vissa tillfällen har dock huden känts lite väl ”aktiverad”. Vet inte om det är citrusextrakt eller något annat som gör detta.

Doften gör mig påmind om den myllrande Medinan i Sousse, Tunisien, både på gott och ont (försäljarna var hemska och vi blev dessutom magsjuka). Men jag gillar den ändå. Spraymunstycket är väl inte det allra bästa, jag tycker duschen är alltför kraftig och gör mig ojämnt blöt i ansiktet. Istället föredrar jag att spraya i händerna och klappa in eller på en bomullstuss och svepa över efter kvällsrengöring. Fungerar också väldigt bra att fästa makeup-basen med (om man sprayar på långt avstånd) och ger fin lyster. Ganska söt flaska, men aningen klumpig att ta med sig i necessären.

Mer jag gillar med produkten:

  • Innehåller innehåller FLO (Fair Trade Labelling Organisation) Rooibos.
  • Etiska råvaror – bönder som handplockar Rooibos & soltorkar skörden får bättre betalt.
  • Hållbar framställning –  1 st Rooibos planteras för varje produkt som säljs i Europa.
  • Miljövänlig – både produkt och förpackning är framtagna med hållbara metoder.

Bäst: Huden känns ordentligt återfuktad och får fin lyster. 

Sämst: Dumt spraymunstycke.

Betyg: 8 / 10

Motivering: Den orientaliska doften har varit mysig nu på vintern när man har lite längtan efter sol och värme. Gillar att huden får ordentligt med fukt och fin lyster, men inte att den får huden att blossa, om än ytterst lite. Med tanke på att den innehåller så pass mycket som 200 ml är den faktiskt riktigt prisvärd. Själv hade jag gärna sett att flaskan var mindre och framför allt med ett bättre munstycke.

INCI: Aqua, Oryza Sativa (Rice) extract*, Polysorbate 20, Glycerine, Citric Acid, Citrus Aurantium Amara Extract, Sodium Benzoate, Citrus Reticulata (Mandarin) Oil, Phytic Acid, Camellia Sinensis, Maltodextrin, Aspalathus Linearis Leaf Extract (Rooibos)*.

*) References organic ingredients and produced under organic standards.

2 responses to “Orientaliskt doftande toner

  1. Synd att det innehåller polysorbater, som ofta innehåller rester av lösningsmedel…

    • Ja, jag såg att polysorbater inte var så väldigt trevliga när jag körde lite INCI-gransking 😉 Även jag lär mig nytt av att kolla lite extra på INCI 🙂

Kommentera

