INCI-granskning; Afriteaque Rooibos Toning Spritzer

Det verkar som det finns några därute i alla fall som önskar lite närmare koll på ingredienslistor. Jag tänker inte lova att granska INCI på varenda en av de produkter jag recenserar, men ska göra mitt bästa och dessutom försöka göra det ganska enkelt. Kommer därför inte göra en djupdykning i varje enskild ingrediens.

Jag vill också klargöra att jag bara är en vanlig lekman och inget proffs, men förhoppningsvis kan mina ord vara till hjälp när man bildar sin egna uppfattning. Listorna kan också komma att justeras i efterhand, så har du något att tillägga – hojta bara till! Inget är hugget i sten.

Till min hjälp tänker jag bl.a. ta Skin Deep och siffran inom parentes är just ”riskpoängen” från deras sida avseende påverkan på våra kroppar, där 0 = I princip ofarligt och 10 = hög riskfaktor. Sidor som t.ex. Shenet kommer också vara ett stöd i denna djungel. 

Först ut är tonern jag recenserade igår:

Afriteaque Rooibos Toning Spritzer

* Aqua – Vatten (0)

* Oryza Sativa (Rice) Extract – Extrakt/utdrag från riskorn. (2)

* Polysorbate 20 – Polysorbat, kallas även Tweens. Syntetiskt tillverkad tensid och emulgator. Kan innehålla rester av lösningsmedel. (1)

* Glycerine – Glycerin, biprodukt vid tvåltillverkning antingen från naturligt eller animaliskt fett. Kan även framställas syntetiskt. (2)

* Citric Acid – Citronsyra (2 – 3)

* Citrus Aurantium Amara Extract – Pomeransextrakt (0)

* Sodium Benzoate – Natriumbensoat (E 211). Konserveringsmedel som kan ge överkänslighetsreaktioner samt reagera med askorbinsyra och bilda bensen som är cancerframkallande. (2)

* Potassium Sorbate – Kaliumsorbat (E 202). Konserveringsmedel som finns naturligt i frukter och bär, men framställs syntetiskt. (1)

* Citrus Reticulata Oil – Eterisk olja från tangerin. (0)

* Phytic Acid – Fytinsyra (inositolhexafosforsyra). Naturligt förekommande antioxidant i t.ex. säd. (1)

* Camellia Sinensis – Grönt te. (0)

* Maltodextrin – Maltodextrin, nerspjälkad stärkelse. (0)

* Aspalathus Linearis Leaf Extract – Rooibos, rött te. (0)

3 responses to “INCI-granskning; Afriteaque Rooibos Toning Spritzer

  1. Hej Jenny,
    Riktigt, riktigt bra med INCI-granskning!!! Super för oss som är av den lite latare sorten och sällan kollar upp detta själva ;-). Personligen måste jag snäppa upp mig och bli bättre på det INNAN jag köper något. Jag köpte ett schampo för inte så länge sedan där jag skummade igenom innehållsförteckningen. När jag sedan efter ett antal tvättar fick för mig att kontrollera innehållet mer noggrant så upptäckte jag att schampot inte hörde hemma på något annat ställe än i soptunnan. Så kan det gå….
    Kramar

    • Hallå där!
      Även om jag brukar vara noggrann händer det att jag också missar viktiga detaljer och det är så tråkigt när man upptäcker det! Men man lär sig alltid något 😉
      Kram gumman!

  2. Pingback: INCI-granskning; Flowers Vitaminkräm |

Kommentera

