Klibbig vitaminkräm

Flowers Vitaminkräm, 60 ml för 179 kr i egna webshopen.

”Flowers Vitaminkräm innehåller rikligt med C-vitamin, A-vitamin och E-vitamin som gör huden vitalare, slätare och spänstigare. C-vitamin bidrar till att göra hudtonen jämnare och rosigare. Antioxidanter bidrar till att skydda huden mot yttre faktorer som till exempel luftföroreningar. Innehåller rikligt med fuktbindande ämnen, mjukgörande squalane, GLA, örtextrakt och aprikoskärnolja.Nyponfröolja och jättenattljusolja hjälper till att regenerera huden.”

Den här använde jag som nattkräm eftersom jag kände med en gång att den var för maffig dagtid. Jag ville verkligen gilla krämen, den doftar härligt av typ skumbanan och har en krämig fin konsistens att stoppa fingrarna i. Dessutom är glasburken rätt söt med en hemgjord känsla.

För det första tycker jag det tar ett tag att smörja in krämen. För min del spelar det inte så stor roll om en nattkräm känns lite kladdig på huden, men den här är liksom klibbig. Visst att ”klibbet” försvinner en del under natten, men jag tycker fortfarande huden känns lite skum på morgonen. Återfuktningen är det i alla fall inget fel på, huden blir elastisk och ganska mjuk. Men någon slags hinna dröjer sig kvar på huden.

Påståenden som att huden skulle bli vitalare, spänstigare och slätare med en jämnare hudton är inget jag märkt av. I och för sig kanske krämen bör användas under flera månader för märkbar skillnad, men det tänker inte jag göra eftersom jag helt enkelt inte trivts med den.

Innehållsförteckningen känns onödigt lång och innehåller vissa mindre trevliga saker, men den kikar vi närmare på i nästa inlägg.

Bäst: Är härligt krämig och doftar gott.

Sämst: Det där ”klibbet” som krämen efterlämnar.

Betyg: 4 / 10

Motivering: Jag kände ganska snart att detta inte var en kräm för mig. Även om den doftar gott och känns fin i burken så ger den ingen skön upplevelse. Visst, den duger för att slippa stramande hud, men inte mer.

INCI: Aqua, Prunus armeniaca, Carthamus tinctorius seed oil, Aloe vera, Glycine soja, Rosa affinis rubiginosa, Oenothera biennis, Squalane, Sodium stearoyl lactate, Glyceryl stearate, Sodium ascorbyl phosphate, Glycerine, Vitellaria paradoxa, Urea, Bisabolol, Biosaccharide Gum-1, Cetyl alcohol, Tocopherol, Lactic acid, Sodium PCA, Sodium lactate, Propylene glycol, Hydrolyzed soy protein, Oleth-20, Asparagus Officinalis, Sodium phosphate, Panthenol, Fragrance, Tocopheryl acetate, Retinol palmitate, Beta carotene, Allantoin, Phenoxyethanol, Ethylhexylglycerin, Santalum album L oil, Boswellia sp. oil.

7 responses to “Klibbig vitaminkräm

  1. Jag håller med en kräm ska göra lite mer än bara åtgärda stramande hud.

  2. När du rengör ansiktet på morgonen, går inte hinnan bort då?

    • Jo, det gör den. Så helt ”inplastad” blir jag inte 😉 Men jag känner liksom att jag tvättar bort den där klibbiga hinnan på morgonen. Mysko känsla.

  3. Då bara måste jag rekomendera den här istället http://princesspotion.se/ansikte-hudvard/2-ansiktscreme.html
    jag använder den som nattcreme nu på vintern och den är helt underbar,du kan också använda den som en mask,ta bara lite xtra och låt den sjunka in,såå skön!

  4. Pingback: Smygtitt på Arganolja |

Kommentera

