Bli vacker inifrån

Tyvärr tillhör jag den sorten som lätt slarvar med maten. Inte för att jag äter en massa skräpmat, men inte så mycket frukt, grönt och annat nyttigt som jag kanske borde. Jag tror inte att jag är helt ute och cyklar när jag säger att min hud bråkar med mig ibland p.g.a. inre obalans.

Tillskott har tidigare inte riktigt känts som min grej, men så kom jag på att både min man och jag testade att dricka aloe vera gelé ett tag. Vi båda upplevde små, men positiva förändringar framför allt i magen. Då var jag inte lika nördig när det gällde huden så där noterade jag inte om det skedde förbättringar.

Nu har jag i alla fall fått möjligheten att testa dessa tre naturliga tillskott från Top Formula. Några ynka piller ska väl åtminstone inte vara så svårt att peta i sig.

* Spirulina – Näringsrika alger. Särskilt lämpligt tillskott för veganer och vegetarianer. Eftersom jag har blivit så gott som vegetarian på senare tid känns dessa passande.

* Aloe vera – Har inte testat aloe vera i tablettform. Hoppas på att dessa ska vara lika effektiva på att återställa balansen i magen.

* Granatäpple – Antioxidantrik och välgörande för hela kroppen. Huden sägs bli len och mera elastisk.

Det skall bli mycket spännande att se om jag kan uppleva några förbättringar. Blir kroppen och därmed huden gladare så är jag nöjd. Dessutom kanske jag kan få mig en ordentlig spark i ändan när det gäller att vårda insidan. Oavsett om det är med piller eller riktig mat. Återkommer med resultat!

Tar du några tillskott, i så fall vilka och varför?

21 responses to “Bli vacker inifrån

  1. Jag tar ju spirulina-pulver och jag tycker jag blir piggare, starkare och jag känner mig fräschare. Jag lägger i det varje morgon i min smoothie när jag hinner, eller i osötad apelsinjos efter träningen. Och faktiskt så kommer skönhet inifrån – jag har läst någonstans att 80 % kommer från det vi stoppar i oss, och 20 % kan vi påverka genom krämer. Tåls att tänkas på.

    • Ja, jag blev faktiskt lockad av att testa spirulina efter att du skrev om det 🙂 Jag tror också jag läst att det är 80/20, så vi får hoppas att jag märker av samma positiva effekter.

  2. Oj, jag har tagit så många tillskott i mina dagar att jag inte kan minnas dem alla 😉
    Nu är jag mer inne på att dra ner nästan helt på dem för att se hur jag mår då och för att tabletter ändå aldrig an ersätta riktig mat och verka på samma sätt som de naturliga källorna och unika sammansättning.
    Men då syftar jag främst på vitaminer/mineraler, dina tillskott verkar intressantare.
    Det jag främst tar nu är (och tror jag är de viktigaste ) Omega-3 eftersom det är något som vi alla får för lite av, minskar inflammationer i hela kroppen, mot hjärt och kärlsjukdomar, hjärnan, psyket..ja rätt allmänt helt enkelt.
    Men även vitamin D som ju har visat sig vara något vi här i Norden har brist på eftersom vi halva året får för lite solljus och inte kan få i oss tillräckligt via kosten. D-vitamin ska vara viktigare att ta både förebyggande och vid förkylning/andra sjukdomar än C-vitamin och bristen vi har i norden ska visst höra samman med både vår höga procent av benskörhet och cancer bland annat.
    Ja, sen jag började med Omega -3 har jag inte torr hy längre och D-vitaminen har gjort att jag har varit mindre sjuk/förkyld faktiskt.
    Blir klubbad av minsta förkylning annars sen ett antal år tillbaka, men inte nu 🙂

    • Jag var på en föreläsning för tre år sen och där pratade man just om omega 3 och hur viktigt det är för lite allt möjligt. Vilken typ av omega 3 tar du? Är lite tveksam till fisk- eller krillolja eftersom jag läst, dels att fiskoljan kan härskna och dels att det inte är så bra ur miljösynpunkt. Men ska erkänna att jag inte har så bra koll 😉

      Härligt att det funkat för dig i alla fall!

  3. Ja, kosten har stor betydelse för hur man mår! Själv äter jag B-vitaminer eftersom jag lätt får brist på det, äppelcidervinäger för att det sätter fart på ämnesomsättningen & innehåller en massa nyttiga mineraler, nässelpulver & helnyponpulver för att det renar kroppen & man blir pigg av det. Försöker även sova ordentligt & inte stressa! Jag var konstant trött i flera år pga stress & sömnproblem. Jag känner nu hur jag sakta blir piggare & piggare och min hy har fått en helt ny lyster!

    • Usch ja, stress och sömnbrist är riktigt stora bovar när det gäller välbefinnandet. Det visar sig dessutom ofta på huden så då förstår jag att din hy fått en helt ny lyster – Härligt! 🙂

  4. Hm, jag råkar själv gå i precis liknande funderingar som du gör!

    Jag är vegetarian sedan massor med år och började fundera på om jag behövde tillföra rätt fettsyror. Jag funderade också på om jag inte borde försöka stärka magens och tarmens funktioner, alltsammans för att minska inflammationer, bl.a. i huden, och för att må bättre på det hela taget.

    Så igår kväll släpade jag hem ett stort paket kosttillskott från Bodystore med bl.a. kokosnötolja, linfröolja, enzymer, mjölksyrabakterier och spirulina.

    Jag håller tummarna för att vi båda får uppleva förbättringar i huden!

    • Vilket sammanträffande 🙂
      Inre inflammationer har jag funderat mer över sedan jag läste boken (i alla fall halva) ”Vägen till friskare hud”. Har liksom känt mig seg i hela kroppen sedan jag var sjuk i höstas. Så vi får se om det blir någon bättring. Hoppas du berättar sen hur det går. Jag håller också tummarna! 😀

  5. Jag funderar på att köpa linfröolja för att få i mig omega 3, eftersom jag inte tycker om fisk. Skulle vara kul att se om det blir några ändringar då. Dessa tillskott låter också intressanta.

  6. Piller i all ära, men maten är det viktigaste!! Sen tar vi upp flytande näring bättre än tabletter/piller! Mivitotal drack jag ibland förr i världen och tyckte jag blev piggare av, men nu mera har jag ju Kyäni! Utöver Kyäni äter jag Kelpasan (alger) för struman, Glukosamin för artrosen och D-vitaminkapslar. Och linfröolja för Omega 3. Nån gång ibland tar jag en C-vitamintablett också i och med att jag inte äter frukt längre.

    • Du har så rätt, maten är så klart viktigast. Borde skärpa mig, men ibland är det lättare sagt än gjort 😉 Jag har så svårt för diverse drycker. Det var mycket det som gjorde att jag slutade med aloe vera gel.

      Artros, det är väl reumatiskt? Stackare 😦 Fungerar glukosamin? Förra vintern kände jag mig väldigt skum i mina knän bl.a. men man hittade inget. Jag fick för mig att det var någon typ av reumatiska symptom, som blev bättre med vegetarisk kost. Denna vintern har inte varit så farlig, men då har jag heller inte ätit kött.

      • Nä, tyvärr tycker jag inte riktigt att Glukosaminet funkar…! Jag har jätteont ibland – så ont att jag inte ens kan vända blad i en tidning (artrosen sitter i vä tumme)! Men jag vågar inte riktigt sluta heller…! Jag tänker att det kanske åtminstone bromsar upp ev försämring lite!
        Det här med kött är jag riktigt kluven till!! Jag är ju vegetarian av födsel och ohejdad vana, men äter ju nu LCHF veggie style – alltså utan kött och fisk. Annars är ju LCHF en riktig köttdiet och det som vi verkar vara designade för att äta. Eller…? Samtidigt har jag ju sett massor av människor bli bättre och t o m friska från allt möjligt med hjälp av vegetarisk mat…! Så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro!!
        Olika typer av kost passar väl helt enkelt olika typer av människor!

      • Nja, vet inte om vi egentligen är konstruerade att äta kött. Kött kunde vi ju inet äta på samma sätt innan vi kom på hur man gjorde eld. Inga vassa huggtänder har vi heller 😉 Jag tror på veggie 🙂

  7. Det vill jag gärna tro också, men jag tror inte våra förfäder la nån värdering vid vad de åt utan det slank nog ner både det ena och det andra… t ex larver, gräshoppor, sniglar och vad de nu fick tag på – förutom det de plockade av växter. Man skulle ha en tidsmaskin så man kunde åka tillbaka i tid och kolla!! 😀

    • Haha…nä, det gjorde dom nog inte. Dom åt nog vad som fanns tillgängligt. Ja, det vore spännande, men det finns säkert forskning av något slag där dom kommit fram till vad vi åt. Men den har jag dessvärre inte så bra koll på 😉

  8. Forskare har ju analyserat magsäcksinnehållet på t ex Ötzi och Bockstensmannen, men jag minns inte vad de kom fram till…! Men det går säkert att ta reda på om man bara orkar!! 😀 Undrar om inte Illustrerad Vetenskap har haft artiklar om det…!

  9. Ja, det var just det….!! 😉

Kommentera

