Behöver vi egentligen tvål och schampo?

På bloggen No More Dirty Looks skriver man idag om en man vid namn Sean Bonner. Inspirerad av en annan man som helt slutat använda tvål bestämde han sig själv för att testa. Nu ett år senare har han skrivit en artikel där han utvärderar sitt experiment. Och vad kom han fram till? En hel massa, här är ett urklipp ur artikeln (läs hela här).

”I didn’t stink at all (confirmed by friends, family and random people I ended up sitting next to on various forms of public transit), my skin felt better, oily and dry patches had all but disappeared and the light dandruff I’d had my entire life was almost gone.”

”As of January 1, 2011: it’s been a year now, and I can’t imagine ever going back”

Jag tvivlar inte en sekund på att det bästa för hud och hår vore om vi skippade all slags ”onödig” rengöring. Det är ju inte heller särskilt ekonomiskt (eller miljövänligt heller för den delen) att använda en massa rengöring som egentligen inte gör någon nytta. Eller?

Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att vara utan. Vad vore en dusch utan härliga dofter, lödder och krämiga konsistenser. Inte alls densamma. Någonstans får jag nog dra gränsen, men det vore helt klart spännande att prova.

Har du testat det någon gång, frivilligt som ofrivilligt?  

8 responses to “Behöver vi egentligen tvål och schampo?

  1. Guuud, vad trist utan alla underbara produkter! Tänk vad tomt badrummet skulle bli. Nä, inget för mig trots att jag är helt övertygad om att min torra och känsliga hud skulle bli överlycklig.

  2. Inget för mig heller! För mig var det ett stort steg att gå från att tvätta håret varje dag till att bara tvätta varannat. Jag kommer ihåg när jag var tonåring och pratade hårtvätt med min farmor, hon förespråkade varmt hårtvätt var fjortonde dag och jag med tonårsfett hår tyckte hon var tokig. Och jag har en bra bit dit, om jag ens någonsin kommer dit…

    • Var fjortonde dag! Fy, jag får smått panik efter två. Det längsta jag hållt mig från att tvätta håret är typ tre dagar, men då var det inte vidare fräscht. Är som du och tvättar varannan, något jag faktiskt började med i samma veva som jag bytte till naturligt och ekologiskt.

  3. Jag önskar jag kunde göra det, men det går inte riktigt. Dock tvättar jag inte håret mer än 2 ggr i veckan numera. Jag har också tagit bort intimtvätt helt och använder bara vatten numera. Vi är aningen för besatta/fixerade vid dofter att vi glömmer bort hur vi egentligen doftar (säger hon som gillar sötiga gotte-dofter). ❤

    • Ja du, som sagt – vad vore en dusch utan doftupplevelser? Min man brukar säga att han inte tycker jag luktar lika gott med alla möjliga krämer. Han vill att jag ska dofta ”Jennyyy”, som han säger. Att ge upp mina härliga duschkrämer och bodylotions för en mans skull kommer aldrig på fråga 😉

  4. Det vore verkligen intressant att prova men jag kommer nog fortsättningsvis att använda mina rengöringsprodukter, utan rengöringsprodukter skulle man ju nästan aldrig kunna sminka sig heller, man vill ju inte direkt gå och sova med smink i ansiktet, det skulle inte kännas särskilt skönt. 😉

    • Där har du ju en poäng! Klart vi måste ha rengöringar och annat vi som använder makeup 😀 Lättare är det för män (ja, de som inte sminkar sig så klart 😉 )

Kommentera

