Lite om utlandsshopping

I stort sett allt jag köper i skönhetsväg beställer jag från nätet. Billigare, smidigt och bra, och man kan kolla runt i lugn och ro. Nackdelen är väl att man inte kan lukta och känna, som jag skrev om i ett annat inlägg.

Att handla från utländska webshoppar har jag inte så stor erfarenhet av. Jag har endast handlat från BioNaturel, Feelunique och RENs egna webshop. Och det har funkat bra, även om man ibland får ha tålamod då det kan ta lite extra tid att få sitt efterlängtade paket.

Läsaren Ingrid tipsade mig om en tysk shop – Alegria – som har bra priser och stort utbud av varumärken. Vi blev båda nyfikna på om någon beställt därifrån.

Har du gjort det?

Handlar man från utlandet finns det massa nya märken att upptäcka och framför allt pengar att spara. Men ibland låter jag bli eftersom jag inte orkar med om det skulle bli en massa krångel. Det känns inte lika enkelt att t.ex. få tillbaka pengar (då man vanligtvis förskottbetalar) eller om det blir andra problem med leveransen.

Jag beställde t.ex. Dermalogicaprodukter från utlandet en gång och fick hem halvfulla flaskor. Så lagom kul. När jag sedan kontaktade dem fick jag väldigt spydiga svar och ombads skicka tillbaka dem för att eventuellt få nya produkter. Det skulle kosta mig en rejäl slant att skicka tillbaka och detta tyckte dom att jag själv skulle stå för. Det blev ingen retur kan jag säga. Nog om det.

Jag är nyfiken på om du brukar handla från några utländska shoppar som du kan rekommendera? Med bra priser, fint sortiment och god service. Får jag några bra tips tänkte jag sammanställa en lista med webshoppar som kan vara värda att kolla närmare på. Tror det är fler än jag som är nyfikna.

6 responses to “Lite om utlandsshopping

  1. Jag har beställt mineralsmink från Lily Lolo i England en gång http://www.lilylolo.co.uk

    Fungerade fint och snabbt gick det också! Det är mycket billigare att beställa därifrån jämfört med Eleven. Man kan köpa småprover också.

    • Oj, ja det var verkligen mycket billigare. Typ halva priset. Frakten var ju inte heller så farlig. Blev lite sugen på glosset ”Apricot Smack”. Tack för tipset!

  2. Jeg har handlet fra Spirit Beauty Lounge flere ganger.Kansje ikke billigst,men har mye spennende der.Og jeg liker holdningen deres!(Har også fått med prøver på varene jeg har kjøpt,så det går an å teste de før forpakningen brytes.)Ekstra kjekt å åpne en pakke derfra,alltid pent og gjennomført gjort.

  3. Innan jag började med naturlig skönthetsvård, så brukade jag alltid köpa dyra hårprodukter från t.ex. Feeluniqe eller HQhair, och det funkade alltid skitbra. Sen så har jag köpt många elektroniska saker från utlandet också, t.ex. kameror och mobiler, främst från tyska hemsidor, eftersom euron brukar vara billigare än pundet. Jag har aldrig haft något problem med något och jag har alltid betalat med kontokortet på en gång. Man kan oftast se om utländska hemsidor har något speciellt system för att skydda just kontokortsbetalningar, då känner jag mig alltid säkrare.

    • Brukar också kolla om de har något speciellt system för att skydda kortbetalningar. För det mesta fungerar det ändå bra att beställa från nätet, även om jag hade otur en gång.

Kommentera

