Usel rengöring från Love The Planet

Love The Planet Tea Tree & Lavender Cleanser, 200 ml för 79 kr hos Eleven.se

”En vårdande blandning av kakaosmör, jojobaolja och E-vitamin, den här rengöringen innehåller ren eterisk olja från tea tree och lavendel. Använd med Love The Planet Washable Cleansing Pads för att ta bort make-up och försiktigt rengöra ditt ansikte. Snäll mot huden och miljön. Lite räcker långt.”

Visst vore det bra om en rengöring i den här prisklassen verkligen fungerade? Tyvärr har jag inte mycket bra att skriva om denna. Möjligtvis att förpackningen är ganska okej, kladdar inte och ser lite småsöt ut.

För det första så krävs det en ganska rejäl klutt för att det ska räcka till hela ansiktet. När jag sedan ska massera för att lösa upp smuts och makeup, så går det liksom trögt. Även om den blir ganska mjölkig på huden så blir det någon slags fet hinna. Har tidigare testat att rengöra ansiktet med ricinoljeblandning och det går lite mer trögt än andra oljor, men denna rengöringskräm är värre. Även om jag torkat av den med fuktade bomullsrondeller så blir det alltid en massa makeuprester kvar när jag gör ett sista svep med tonern.

Den lukar ganska starkt av tea tree, vilken ska ha en antibakteriell effekt. Även om min hud vanligtvis inte är så känslig mot tea tree så reagerar kinderna genom att bli flammiga. Upplevde särskilt i början en kylande och lite stickande känsla. Tyckte också huden reagerade negativt med plitor och annat. Inte alls trevligt. 

Bäst: Vad ska jag säga? Att den inte kladdar i korken kanske.

Sämst: Irriterar och rengör dåligt. Innehåller phenoxyethanol.

Betyg: 2 / 10

Motivering: Odryg, mindre angenäm doft, rengör inget vidare och irriterar dessutom mina kinder. Jag blir åtminstone inte så uttorkad och priset är ju riktigt bra om man ser till mängden innehåll.

INCI: Aqua, Ricinus Communis, Simmondsia Chinensis, Sodium Stearoyl Lactate, Glycerin, Betaine, Glyceryl Stearate, Cetyl Alcohol, Theobroma Cacao, Tocopherol, Phenoxyethanol, Benzyl Alcohol, Potassium Sorbate, Lactic Acid, Melaleuca Alternifolia, Lavendula Officinalis, Aloe Barbadensis.

3 responses to “Usel rengöring från Love The Planet

  1. Pingback: INCI-granskning; Love The Planet Tea Tree & Lavender Cleanser |

  2. jag använder shampo och balsam från Love the Planet med tea tree och mint. det doftar lite för mycket men måste säga att håret känns rent och mjukt efteråt och jag märkte att det ger också glans åt håret. så jag är nöjd med hårprodukter från dem men synd att rengöringen fungerar inte så bra. men man kanske ska inte ha stora förhoppningar på budget alternativ men egentligen borde de satsa mer för att kunderna ska vara nöja även om de inte kostar mycket.
    vi får fortsätta leta vidare.

    ha det så bra!

    • Låter ju bra att schampot fungerar i alla fall. På mig fungerar rengöringen inte alls, men det kan ju hända att den passar någon annan alldeles utmärkt. Det verkar inte vara det enklaste att hitta riktigt bra budgetprodukter, även om det finns ett och annat guldkorn därute.

      Ha det gott du också!

Kommentera

